• Mamamian

Mjölkstockning 2-3 ggr per vecka

Min dotter har hunnit bli 5 månader gammal. Jag helammar fortfarande och rutinerna har varit samma hela tiden. Hon äter då hon är hungrig ca 7ggr/dag. De första fyra månaderna gick amningen helt utan problem. Men den senaste månaden har jag haft problem med upprepade mjölkstockningar ca 2-3 ggr per vecka. Alltid på samma bröst. På bröstvårtan finns en vit fläck en bit under huden. Jag har prövat allt vad gäller värme, varma duschar, massage, ammat stående på alla fyra, etc. Och jag ammar alltid först på detta bröstet. Bröstet blir stenhårt och knöligt på ovansidan av bröstet. Det enda som hjälper är att hitta rätt på mjölkgången i den vita fläcken och sticka in en nål där (ca 1cm). Då sprutar mjölken ut och det blir bättre direkt. Men eftersom det återkommer hela tiden skulle jag vilja veta hur man botar uppkomsten och inte bara 'symptomen'. Tillägas bör kanske att jag inte får feber utan hinner 'rensa mjölkgången' innan. Det känns nästan som det är en propp av något slag som alltid återkommer på samma ställe. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Mjölkstockning 2-3 ggr per vecka
  • Buffa

Finns det inte något som heter white spots eller liknande?

Ta kontakt med amningsmottagningen i morgon, dom kan säkert hjälpa dig.

• Mamamian

Tyvärr så finns det ingen amningsmottagning där jag bor och min barnmorskas tips hjälpte inte... Hur blir man av med white spots om det nu är det jag har?

• mandolina

finns ett Amningscentrum på Södersjukhuset i Stockholm, de är bra! Jag har ringt och så har jag varit där. Sök upp numret och ring dem!
    Jag fick hjälp där och det behövdes penicillin en gång, nu har jag stockning igen men kör egenvård.
    förresten, jag hoppas att du är supernoga med att sterilisera nålen du använder! stor infektionsrisk annars, så var försiktig. men det vet du säkert redan. lycka till!

• Mamamian

Mandolina, Jag är jätte försiktig med nålen, både eldar på den och tvättar med klorhexidin. Men det känns ju lite läskigt så jag vill ju helst fixa stockningen på annat sätt!
    Buffa, Tack för tipset. Har just varit på hälsokostaffären och köpt Lecitin kapslar. Hoppas att det hjälper!

• medeaolivia

jag vet hur det känns. Har ammat min lill-kille nu i snart 3 månader och har haft 2 mjölkstockningar i snitt VARJE vecka sen han föddes... Äter nu Ibumetin varje dag och har fått oxytocin spraj för att pusha på utdrivningen av mjölken som jag använder när jag börjar märka första symptomen på mjölkstockning. Har hört många många som blivit hjälpt förebyggande genom att äta SPC-flinogr som köps på apotek och hälsokost. Svindyra, men de hjälper då jag får råd att köpa dem! Får som du, bara problem med ena bröstet och konstigt nog det bröst som producerar minst mjölk! Inte kul med mjölkstockning, funderar varje gång det händer att ge upp, men tänker iaf kämpa på tills man kan prova med smakportioner och se vad han tycker om det...

• Buffa
    medeaolivia skrev 2008-03-28 17:38:43 följande:
    jag vet hur det känns. Har ammat min lill-kille nu i snart 3 månader och har haft 2 mjölkstockningar i snitt VARJE vecka sen han föddes... Äter nu Ibumetin varje dag och har fått oxytocin spraj för att pusha på utdrivningen av mjölken som jag använder när jag börjar märka första symptomen på mjölkstockning. Har hört många många som blivit hjälpt förebyggande genom att äta SPC-flinogr som köps på apotek och hälsokost. Svindyra, men de hjälper då jag får råd att köpa dem! Får som du, bara problem med ena bröstet och konstigt nog det bröst som producerar minst mjölk! Inte kul med mjölkstockning, funderar varje gång det händer att ge upp, men tänker iaf kämpa på tills man kan prova med smakportioner och se vad han tycker om det...
    Har dom tagit någon odling för att kolla så du inte har någon infektion?

Jag fick 3 mjölkstockningar då minstingen var nyfödd, jag har ammat 3 barn utan en endaste mjölkstockning så jag var såklart förvånad.

Sen fick jag en liten spricka som inte läkte och tog kontakt med amningsmottagningen på ks och det visade sig att jag hade 2 olika bakterier i brösten.

Efter en kur med 2 olika pencilliner så var jag bra och inga fler mjölkstockningar.
  • Tygtiiger

Låter som att du har en knepig mjölkgång
    Är du säker på att du får bort mjölkstockningen helt varje gång? Om du har en låggradig stockning hela tiden så blossar den ju upp vid minsta lilla.
    Prova att vila hela helgen, dricka massor och pumpa ur det stockade bröstet efter varje amning. Om det inte hjälper så kontakta amningshjälpen www.amningshjalpen.se eller ring till BB på ditt sjukhus, ibland kan de hjälpa till med amningsbekymmer!

• Tygtiiger

Ja och köp SPC-flakes på apoteket och ät en ordentlig dos varje morgon. Det hjälper faktiskt, de gjorde en studie på Karolinska och det hade jättebra effekt som förebyggande mot mjölkstockning. Utvecklades från början som grisfoder!

• SaramedM

Inga nålar!
    Vem har du fått det rådet av?
    Om du har sönder mjölkgången och mjölken läcker ut i bröstet så får du en jobbig infektion

Svar på tråden Mjölkstockning 2-3 ggr per vecka