• Toppstenen

Familjevagn på SJ/Intercity- hur är den??

Vi ska resa med vår lilla flicka från Sthlm till Malmö i slutet av april, hon kommer att vara 2,5 månader då. Vi ska boka plats i familjevagn på SJ Intercity. Ni som åkt med den: hur är det att åka där? Och hur pass mycket extra utrymme finns egentligen?
    Vi ska ha med en resväska och vår barnvagn (Kronan), chassit tänker vi fälla ihop och liggdelen kan ju stå på hyllorna ovanför om det kniper, men det vore ju fint om man inte måste...

Tacksam för all input!

• Svar på tråden Familjevagn på SJ/Intercity- hur är den??
  • mammatalman

tror det är intercity jag åker varje morgon. mmm det finns plats för en barnvagn behöver ej fällas ihop. sen kan man sitta nära vagnen så hon kan sova iden om det behövs

• mammatalman

nähä tydligen var det nått annat men gå in på sjs hemsida o kolla

• UFS

Obs! När bebisen är så liten så kan du (kunde förra året i alla fall) boka en särskild plats som jag nu inte kommer ihåg vad den hette. Men det gjorde att man fick 2 säten gratis (!) att lägga barnvagnsinsatsen på så bebisen kunde sova där. Det bokade jag när sonen var liten. Jättelyxigt, men inte så vanligt att man känner till tror jag. Fråga efter det!

• UFS

Annars brukar familjevagnen vara rena dagiset.
    Gott om plats att ställa barnvagnar och så men kliv på i god tid är mitt tips.

• UFS

"Spädbarnsplats" vill jag minnas att jag bokade. Testa att fråga efter det.

• Toppstenen

Å, tack för svaren, spädbarnsplats låter ju fantastiskt! Innebär det alltså att vi kan sitta där båda två plus vagninsatsen? Vore ju guld! X2000 går ju betydligt fortare, men det verkar vara en mardröm att ta med sig en normalstor vagn där, betvivlar att det ens går. Plus att medresenärerna nog inte är lika toleranta för eventuellt skrik och gråt där...

• UFS
    Toppstenen skrev 2008-03-28 09:22:15 följande:
    Å, tack för svaren, spädbarnsplats låter ju fantastiskt! Innebär det alltså att vi kan sitta där båda två plus vagninsatsen? Vore ju guld! X2000 går ju betydligt fortare, men det verkar vara en mardröm att ta med sig en normalstor vagn där, betvivlar att det ens går. Plus att medresenärerna nog inte är lika toleranta för eventuellt skrik och gråt där...
    Har åkt X 2000 flera gånger med barnvagn. Gott om plats för vagnen i vagn 6. Men som du säger - folk är mer toleranta i familjevagnen.
  • Toppstenen

Vagn 6 alltså, här lär man sig nya grejer hela tiden. Är vagn 6 alltid en rymligare vagn på X2000 alltså? Gissar att den är handikapp/rullstolsanpassad?

• UFS
    Toppstenen skrev 2008-03-28 10:42:45 följande:
    Vagn 6 alltså, här lär man sig nya grejer hela tiden. Är vagn 6 alltid en rymligare vagn på X2000 alltså? Gissar att den är handikapp/rullstolsanpassad?
    Jäpp. Finns plats för rullstol och handikappanpassad toalett. Så det är rymligt att byta blöja.

Som du säkert gissat är jag en mycket frekvent tågresenär...
  • Toppstenen

Haha, ja shit vilken koll du har! Men gud vad bra med vagn 6, då är ju det ett alternativ. Intercity-tåget mellan Malmö och Sthlm går bara 3 ggr i veckan verkar det som så det är ju aningen begränsande. Tack för hjälpen!

• UFS

Jo, man kan inte få spädbarnsplats på X2000. Det kan man bara få på intercity. Men man bokar barnplats och den kostar ju bara 10:- eller nåt sånt (de har ju ändrat prissystemet nu). Så jag inte lurar dig...

Svar på tråden Familjevagn på SJ/Intercity- hur är den??