• Fröken Inga

Storlek på overall för nyfödd

BF om 4 veckor och vi tänkte köpa en varm gosig overall pile med bomullsfoder. Vi var på väg att köpa en från lindex. Minsta storleken var 62. Men vi ångrade oss i kassan. Den så enormt stor ut och på ettiketten stod det 3-5 månader eller nåt sånt. Vi råd frågade kassörskan som sa att den nog skulle bli väldigt stor för en nyfödd. Hittade nu overallen på lindexs hemsida i både storlek 50 och 56. Modellerna är ju ordentligt tilltagna i storlek kan jag tro för att få plats med kläder under. Vi ska ju dock använda overallen under vår-sommar så vi räknar inte med att behöva bylsa på ungen tjocka tröjor under.

Vilken storlek ska jag köpa?
    http://www.lindex.se/Products/Product.aspx?ID=7851&subid=111360&prodid=1155149&parentid=0&color=603224&NewView=true
    Här är overallen

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • Svar på tråden Storlek på overall för nyfödd
  • 2SmåPrinsar

Jag hade köpt storlek 56. De växer så snabbt och ni vet ju inte hur stor bebisen är när den föds. Min ena dotter var 52 lång och kunde knappt använda storlek 50 alls.

Lycka till med bebisen....

• Theosmamma78

Jag köpte en overall i storlek 50, den passade inte och när jag låg på sjukhuset skickade jag sambon att köpa en i storlek 56 istället..

Den kunde min son ha ett par veckor

Min son var 53 cm lång och vägede 4105 när han föddes..

Jag hade nog satsat på storlek 56 kanske.. svårt att säga

• miie

Blir inte det för varmt för den lille? vår-sommar menar jag... men du kanske bor norröver så det behövs?? I all fall så tror jag du ska köpa 56 i så fall. 50 växer de ju ur så jättesnabbt och det gör ju inget om det är lite av en åkpåse från början... de är ju inte så rörliga precis i början.

Vår kille som föddes i januari förra året hade en liknande under vinterhalvåret.. sen blev det ju för varmt... bor för övrigt i Sthlm så det kan ju som sagt vara lite olika vad det är för väder.

• solen13

Vi hade en overall i stl 56. Den var stor i början men de växte snabbt i den. Köp inte för liten heller för du kanske får en stor bäbis och då kan de inte ha den lilla stl.

• Krisselina

storlek 56 är nog bäst.

Lita alltid på din intuition
  • Åsa med 3

Exakt den overallen fick vår bebis ärva av min brorson, det är storlek 50 på vår och den är jätteliten. Brorsonen föddes den 22 februari och har nu som sagt växt ur den (trots taskig viktuppgång i början) så jag skulle nog ta en 56:a...

BF 080408
  • gintonic77

Jag köpte en i 56 till mitt andra barn som är född 26/4. Den kunde han inte ha länge. Han var 54 cm lång och vägde 5090 g. Å andra sidan använde vi inte overall sen då det blev varmare. Ett par fleece-byxor och en gosig tröja var bättre tyckte vi. Till dottern hade jag en vinteroverall i 50 och den drunknade hon i 49 lång och 3380 g. Så det är jättesvårt att veta. Bäst är nog nästan om man får låna ett par först, sen kan du ju på första promenaden gå och köpa en som du tycker verkar passa bra. Vem vet, om 4 veckor kanske det är sommar? Eller minusgrader och en dm snö? =)

• Flickan och kråkan

Det beror väl på när den ska användas. Vi fick ett litet pyre i slutet av december och ville att han skulle kunna ha overallen ett tag och köpte stl 56. I början drunknade han i den (föddes nästan tre veckor för tidigt). Nu är den lagom och han är 3 månader. Längd = mitt på BVC:s normalkurva, vikt = en kurva över normalkurvan.

• kamartina

Inte för att vara negativ men jag hade inte köpt en sådan tjock overall öht om jag hde bf om 4v. (eller jo, kanske om jag bodde i Norrland). Stl. 56 ska du nog satsa på om du inte vet att bebis är liten eller om du endast tänkt använda den i högst en månad.

Jag har bf om ca en vecka och har endast köpt en tunn fleeceoverall i stl. 50 (vet att jag inte kommer få en jättebebis). Hade den inte varit så billig (under 100-lappen) hade jag nöjt mig med filt(ar) den korta stund bebis är uppe ur vagnen utomhus och i babyskyddet.

• TinaLi

Storlek 56 är nog bäst om ni ska använda den på en gång o några månader fram!
    Den kommer säkert vara stor i början, men dom växer ju så fort dom små!
    Jag köpte en på second hand igår som var storlek 62 på, o den hade jag tänkt bebben skulel ha när h*n blir 2-3 månader!

Svar på tråden Storlek på overall för nyfödd