• JohansMia

Ekströms Fresta Hallonmousse i TÅRTA?

Ett lager Dumlefluff och ett lager hallonmousse. Kan det gå för sig tror ni...? Och garnera med grädde och färska hallon?

Och isf: ska jag göra moussen som det står på förpackningen, eller mindre vätska?

Tack för svar

• Svar på tråden Ekströms Fresta Hallonmousse i TÅRTA?
  • speciers

Dumle och hallon låter gott tycker jag...
    Hur gör du dumlefluffen?

Ang. mängden vätska har jag tyvärr inga förslag...

• annicavillhabeis

Jag gjorde till påsk med pollyfluff och den hallonmaoussen, ta mindre vätska till den...min blev nästan rinning, så jag fick göra den tjockare med hjälpa av marzanpulver, inge fel på det, men vill man ha den tjock på en gång så ta mindre vätska, vet dock inte hur mkt mindre.
    Blir iaf god blandning med dom 2, pollyfluff eller dumlefluff passar nog lika bra både ock tillsammans med hallon.

• JohansMia

Ska göra Dumlefluff för första gången idag hittade recept här på FL:

180 g (24 st) Dumlekolor
    3 dl grädde
    Hetta upp vispgrädden i en kastrull. Lägg i kolorna och smält dem under omrörning på svag värme. Låt svalna ett par timmar i kylen. Vispa sedan, med elvisp, till en fluffig kräm. Låt den bli riktigt kall innan du vispar, annars skär den sig lätt!

• JohansMia
    annicavillhabeis skrev 2008-03-28 10:11:55 följande:
    Jag gjorde till påsk med pollyfluff och den hallonmaoussen, ta mindre vätska till den...min blev nästan rinning, så jag fick göra den tjockare med hjälpa av marzanpulver, inge fel på det, men vill man ha den tjock på en gång så ta mindre vätska, vet dock inte hur mkt mindre.Blir iaf god blandning med dom 2, pollyfluff eller dumlefluff passar nog lika bra både ock tillsammans med hallon.
    Ok, tack. Misstänkte mindre vätska
  • Laire

Angående hallonmoussen har jag helt annan åsikt, jag tycker inte det behövdes mer vätska. Den var visserligen lite lös när den var nyvispad, men efter en stund i kylen var den nästan för hård. Jag fick vispa i lite mer mjölk för att ens kunna lägga upp den på tårtan... Knepigt att det är så olika...

Men lycka till med dumlefluffen, den är god!

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • annicavillhabeis
    Laire skrev 2008-03-28 10:23:13 följande:
    Angående hallonmoussen har jag helt annan åsikt, jag tycker inte det behövdes mer vätska. Den var visserligen lite lös när den var nyvispad, men efter en stund i kylen var den nästan för hård. Jag fick vispa i lite mer mjölk för att ens kunna lägga upp den på tårtan... Knepigt att det är så olika...Men lycka till med dumlefluffen, den är god!
    Min var så lös att den rann...
  • Laire

Konstigt, jag kanske fick ett måndagsexemplar?

Men bäst är ju att börja med för lite vätska, lättare att spä ut den än att köpa ny för mer pulver.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Mamma L

jag har gjort en tårta med den fyllning och garneringen och det blev gott men jag hade lite riven choklad på tårtan också.

• JohansMia

Mamma L skrev 2008-03-28 10:26:58 följande:

jag har gjort en tårta med den fyllning och garneringen och det blev gott men jag hade lite riven choklad på tårtan också.
    Mmm, värt att tänka på tack!
Svar på tråden Ekströms Fresta Hallonmousse i TÅRTA?