• Velour

Blir symptomerna VÄRRE efter p-piller avbrott?

Jag fick diagonsen PCO förra året och har ätit P-piller i nästan ett år. Förra veckan beslutade jag att sluta äta P-piller och var då hos gyn för att prata om detta. Jag har ätit Yasmin 28.

Innan p-pillerkuren hade jag symptom som utebliven mens, viktökning, ökad kroppsbehåring och lite mer håravfall än vad som var normalt.
    Har inte haft problem med akne eller att bli gravid.

Men min fråga är, som jag egentligen borde ställa till gyn men som jag ställer här först för att se hur andra haft det:

Blir symptomen VÄRRE ÄN INNAN när man lägger av med P-piller?

• Svar på tråden Blir symptomerna VÄRRE efter p-piller avbrott?
  • Klossen

Risken är stor att det blir det. Men det behöver inte bli så.

Fråga om du kan få hjälp att gå ner i vikt istället för det hjälper oftast mot PCO symptomen.

Jag hade regelbunden mens och mindre kroppsbehåring när jag var normalviktig. Nu är det lite hur som helst.

• Velour

Det är därför som jag lagt av med pillerna; för att gå ner i vikt så mina hormoner kan balanseras naturligt utan en massa hormoner.

Klossen skrev 2008-03-28 12:13:56 följande:
    Risken är stor att det blir det. Men det behöver inte bli så.Fråga om du kan få hjälp att gå ner i vikt istället för det hjälper oftast mot PCO symptomen. Jag hade regelbunden mens och mindre kroppsbehåring när jag var normalviktig. Nu är det lite hur som helst.
  • LiselottePCOS

när jag slutade med p-piller(Desolett)  gick jag upp 16 kg i vikt på 6 månader....har PCOS. Viktökningen började ca 6-8 mån efter jag slutat med p-piller och samtidigt försvann mensen.

• Velour

Vad jobbigt! Hur gick det till? Började du äta mer eller åt du som vanligt men att kroppen omvandlade allt till fett?

LiselottePCOS skrev 2008-03-29 15:54:04 följande:
    när jag slutade med p-piller(Desolett)  gick jag upp 16 kg i vikt på 6 månader....har PCOS. Viktökningen började ca 6-8 mån efter jag slutat med p-piller och samtidigt försvann mensen.
  • LiselottePCOS

Jag åt som vanligt, hade tom börjat med" GI- metoden," gick upp i vikt tills jag fick metformin då började jag gå ned igen... mens kom tillbaka sedan efter 3 månader på metformin och minus 8 kilo...

P-piller tål jag inte längre fick migrän av dem oh sedan högt blodtyck, så för mig gäller endast metformin.

• Raspberry81

Yasmin innehåller ett gulkroppshormon som hämmar testosteronet (anitandrogent), därför slipper man viktökning och ökad behåring exempelvis. Yasmine är därmed bra för att hålla vikten. Men jag har hört att motion & sund kost (vid lindrig PCO) kan balansera hormonerna. Har jag fattat rätt?

• Raspberry81

Tyvärr ges inte det gulkroppshormonet separat. Finns endast i Yasmin & angemin (liknande trisekvens) Angemin kan ju vara en ide´, men tyvärr innehåller det ju östradiol som PCO:are har tillräckligt av redan (för mkt östrogen kan väl vara preventivt det med?). Det jag skulle göra om jag var du är: Kolla med din doktor om det finns ytterligare gulkroppshormoner som är antiandrogena! Jag tror nämligen ditt teststeron behöver tämjas. Och gulkroppshormonet behövs för att äggen ska mogna.

• Raspberry81

Ska tillägga att jag är inte jättebra på detta med PCO.

• Velour

Så kroppen blåser upp sig själv?

Så jävla hemskt. Nu känns det inte bra

LiselottePCOS skrev 2008-03-29 17:26:21 följande:
    Jag åt som vanligt, hade tom börjat med" GI- metoden," gick upp i vikt tills jag fick metformin då började jag gå ned igen... mens kom tillbaka sedan efter 3 månader på metformin och minus 8 kilo...P-piller tål jag inte längre fick migrän av dem oh sedan högt blodtyck, så för mig gäller endast metformin.
  • Velour

Det borde vara så som du beskrev, men inte i mitt fall. Jag fick ökad aptit av skiten. Vägde faktiskt lite mindre innan p-pillerna och det känns hemskt att jag ens började med p-piller för nu är risken jättestor att jag blir fetare än om jag inte alls hade börjat äta piller.

Men ja, testosteronet och insulinet hölls i schack.

Raspberry81 skrev 2008-03-29 17:31:33 följande:
    Yasmin innehåller ett gulkroppshormon som hämmar testosteronet (anitandrogent), därför slipper man viktökning och ökad behåring exempelvis. Yasmine är därmed bra för att hålla vikten. Men jag har hört att motion & sund kost (vid lindrig PCO) kan balansera hormonerna. Har jag fattat rätt?
  • Velour

Man har föreslagit Diane, men den är väl inte bättre än Yasmin. Viktnedgång är det som de allra flesta med PCO föreslår även om det är hemskt jobbigt att gå ner i vikt på grund av sjukdomen.

Det gäller att hålla vikten för att få balans på hormonet.

Raspberry81 skrev 2008-03-29 17:35:02 följande:
    Tyvärr ges inte det gulkroppshormonet separat. Finns endast i Yasmin & angemin (liknande trisekvens) Angemin kan ju vara en ide´, men tyvärr innehåller det ju östradiol som PCO:are har tillräckligt av redan (för mkt östrogen kan väl vara preventivt det med?). Det jag skulle göra om jag var du är: Kolla med din doktor om det finns ytterligare gulkroppshormoner som är antiandrogena! Jag tror nämligen ditt teststeron behöver tämjas. Och gulkroppshormonet behövs för att äggen ska mogna.
Svar på tråden Blir symptomerna VÄRRE efter p-piller avbrott?