• punk

Varför går övertråden av?

Jag håller på att bli vansinnig, övertråden går av hela tiden när jag syr och jag fattar inte vad det är för fel.
    Den verkar gå av oftare när det är lite tjockt med tyg, men även annars hinner jag inte längre än fem centimeter i taget.
    Någon som vet vad det kan bero på?

Alla tips välkomnas!

• Svar på tråden Varför går övertråden av?
  • morotsland

Dålig nål? Min gjorde så när nålen hade deformerats lite och behövde bytas.

• JsN

Kolla trådspänningen

*hälsosamt lat*
  • punk

Jag ska prova att byta nål och se om det blir någon skillnad.

Trådspänningen har jag kollat, jag har provat med både lägre och högre men det blir lika illa. Det skulle i så fall vara om det är någon vajsing med trådspännngen ändå, dvs att maskinen är trasig.

Om inget annat funkar så får jag väl lämna in maskinen och få den kollad, men det är så DYRT!

• JsN

En sak till. Kolla att du har trätt undertråden rätt! (Att du har trätt om övertråden någragånger vid det här laget utgår jag ifrån)

*hälsosamt lat*
  • punk

Jo, har kollat det också. Och kollat trådspänningen på den också. Har till och med pillat isär delar av maskinen för att ta bort en massa damm. (Så nu låter den bättre, men tråden går fortfarande av)

• Siili

Har du testat att byta nålen än? Kanske är den för grov?Fundersam

1, 2, 3 testing
  • JsN

Det sitter inga trådrester under tygmataren? Och både under-och övertråd är trädda åt rätt håll? HAr du provat att byta till en annan undertråd? Nålen du tog, är den ny, såatt du vet att den är helt rak? HAr du rätt nål och pressarfot till tyget och vald söm?

*hälsosamt lat*
  • Shadilly

Testa att använda en annan övertråd också, ibland får man dåliga trådar. Har en sk "märkestrådrull" som är helt jevvla hopplös, har den bara när jag tråcklar numera. Går av i ETT! En annan rulle av samma märke funkar ypperligt. (?)

• punk

JAG TROR DET FUNKAR!
    Jag bytte nål - halleluja!
    Håll tummarna för att det fortsätter att funka.

Tack alla för hjälpen!

Svar på tråden Varför går övertråden av?