• Blåblå75

Betala för pojkvännens barn?

Hej!

Jag undrar om det finns någon där ute som har några tips?!
    Jag kommer att flytta ihop med min pojkvän. Han har tre barn.
    Hur gör vi med ekonomin enklast? Ska vi dela allt? Betalar jag för barnen? Delar vi på ekonomin?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Betala för pojkvännens barn?
  • miiian

hur ofta är banen hos er?
    vi har gemensam ekonomi-därmed är alla pengar,allas.
    så tillsammans betalar vi underhåll,mat,kläder och annat.
    Nu har min sambo bara ett barn,kanske är lite skilnad då

• Blåblå75
    Svar på #1
    Varannan vecka. Barnen är små, de äter inte som en tonåring. Men jag tänker på kläder till tre st, semester till tre...
  • viseversa

men kläder behöver ju knappast du stå för.Låt föräldrarna betala för barnens kläder.Din sambo får lägga undan av sina pengar för barnens kläder.

Blåblå75 skrev 2008-03-28 15:08:59 följande:
    Svar på #1Varannan vecka. Barnen är små, de äter inte som en tonåring. Men jag tänker på kläder till tre st, semester till tre...
  • MVMÄ

Det är väl rimligt att allt som rör barnen bekostas av deras föräldrar?
    Ni delar väl i så fall bara på "vuxenkostnader"? Du har dessutom rätt att betala mindre för boende och liknande kostnader om barnen bor hos er... Men kontakta en familjejurist för rådgivning. Banken brukar ha gratis konsultation - rekommenderas!
    Framförallt är det viktigt att klargöra för varandra vad man förväntar sig av varann INNAN man går in i samboendet, så slipper ni konflikter sedan.
    Tråkigt? Vuxet!

• flickmamman

Jag ställdes inför samma problem som du när jag flyttade in med min sambo som redan hade ett barn.
    I början blev det en del konflikter men vi satte oss ordentligt ner och pratade igenom...vi gjorde så här:
    -vi delade lika på hyra, mat MEN om vi åt ute så betalade han för det mesta.¨
    -Kläder tycker jag är en självklarhet att man som bonusförälder INTE står för.
    -Semester betalade han för sitt barn jag betalade för mig.¨

Nu har vi två gemensamma barn också och nu är alla pengar allas...INga problem alls längre alltså meen ibörjan blev det ett problem för oss.
    Men jag betalar fortfarande inte för kläder och annat som kostar mycket pengar för hennes del, det gör hennes föräldrar!

• Tessa606

Jag och min sambo har helt gemensam ekonomi. Han har två barn, jag hade inga sen innan och vi kommer inte skaffa barn ihop. Min sambo tjänar lite mer än mig men som sagt vi delar på allt..

• Blåblå75

Tack för alla fina inlägg! Det värmer!

• tea1982

Vi delar också allt, jag gillar dessutom att handla kläder till hans barn eftersom det är  "tjejen jag aldrig fick" (har en son), så det gör jag så gärna. Visst, det är lite surt att betala halva semestern för någon som man själv inte fött, men man har valt sin familjesituation och i en familj betalar föräldrarna för barnen. I slutändan e det självklart ert egna val, men om din sambos ekonomi påverkas märks det nog på din egen också (låna pengar, handla mer mat, inte ha råd att dela på vissa räkningar, etc).

• gumsan76

Min sambo och jag delar också på allt. Med hus, ett gemensamt barn samt hans barn så blir det bara krångligt att dela upp det i "mina" och "dina" pengar. Det är våra pengar helt enkelt. Det är oftast jag som köper kläder till hans barn för jag tycker det är kul Jag tror allt blir enklare om man ser det som att man är en hel familj, även om en eller flera av familjemedlemmarna inte bor där heltid.

• Boop80

Håller helt med gumsan76. Min sambo har en son sen tidigare. Det var han som föreslog när vi skulle flytta ihop att han skulle betala mer eftersom dom var två och jag var en. Jag har aldrig sett det så! Som jag ser det så är vi tre en familj när han är hos oss (har honom halvtid, två veckor i taget). Det är oftast jag som köper kläder till honom, men mest för att jag tycker att det är så kul! Beror nog alldeles på vilken relation man har till sitt bonusbarn...

Svar på tråden Betala för pojkvännens barn?