• Suwe

Vilken barn-/vaggvisa?? -Text: "Lilla älskade barn vad drömde din mamma om när du..."

Ja, undrar om någon vet vilken visa jag menar och om någon har hela texten. Min mamma sjöng den för mig och mina syskon då vi var små, nu kommer hon tyvärr inte i håg den. Någon annan?

Äntligen är våran underbara son Oliver här 2oo8-o2-25~~
  • Svar på tråden Vilken barn-/vaggvisa?? -Text: "Lilla älskade barn vad drömde din mamma om när du..."
  • Lilla trynet

Är det inte "gamla älskade barn" du menar? I så fall är det Barbro Hörberg. Skriven tillsammans med Lars Berghagen. Den handlar om en kåkfarare och frågan är när upphör ett barn med att vara barn, och mister sin rätt till trygghet tröst och förlåt.
    Verkar det rätt så tjoa till så kan jag skriva ner hela texten. Det är en sorglig fin och tänkvärd sång, som mycket av det Barbro Hörberg gjort.

• Suwe

Mycket troligt att det är den jag menar. Är själv inte helt säker på hur texten går, men minns melodin tydligt. Mamma lyssnade mycket på Lasse Berghagen så det är säkert den. Jättesnällt om du vill skriva ner texten.

• Lilla trynet

Okej!

Där på en bänk har en gammal solstråle just somnat in
    vinden smeker hans kind som ingen har rört vid på länge, länge
    Gamla älskade barn, vad drömde din mamma om när du blev till?
    Gamla älskade barn, gamla älskade barn
    vilken dag upphör ett barn med att vara barn?
    Vilken dag slutar barnens vän att vara vän?
    Vilken dag mister en människa barnets rätt
    till trygghet och tröst och förlåt?
    Vilken dag betraktas man plötsligt som vuxen och stor och får själv ta hand om sin gråt?

Finns på Barbro Hörbergs skiva Gamla älskade barn från -74.
    Hoppas det var den texten du sökte!

• Suwe
    Lilla trynet skrev 2008-03-28 15:52:48 följande:
    Okej!Där på en bänk har en gammal solstråle just somnat invinden smeker hans kind som ingen har rört vid på länge, längeGamla älskade barn, vad drömde din mamma om när du blev till?Gamla älskade barn, gamla älskade barnvilken dag upphör ett barn med att vara barn?Vilken dag slutar barnens vän att vara vän?Vilken dag mister en människa barnets rätttill trygghet och tröst och förlåt?Vilken dag betraktas man plötsligt som vuxen och stor och får själv ta hand om sin gråt?Finns på Barbro Hörbergs skiva Gamla älskade barn från -74.Hoppas det var den texten du sökte!
    Jättetack för hjälpen!!!   Det är den, känner igen den precis
  • Lilla trynet

Kul! Då är det bara att sjunga på då!

Svar på tråden Vilken barn-/vaggvisa?? -Text: "Lilla älskade barn vad drömde din mamma om när du..."