• Anonym (Jenny)

Någon som tagit leverprover pga misstänkt alkoholism?

Jag har svårt att hantera alkohol och det blir lätt för mycket. För två veckor sedan blev det droppen och jag lovade mig själv och min familj att inte dricka mer.
    Nu har det tagit prover för att se om jag är alkoholist och är så rädd för vad dom ska visa. Jag drack ofta förut 2-3 ggr i veckan men nu inte druckit på 2 veckor.
    Usch är så rädd.

• Svar på tråden Någon som tagit leverprover pga misstänkt alkoholism?
  • Pyris

Fast inte kan man väl ta ett blodprov som visar om man är alkoholist eller??
    Då får man ju mer gå o titta på hur du förhåller dig till alkohol, hur länge du har hållt på osv.
    Min mamma drack i över 30 år, men hennes leverprover var oki. Dom kunde inte se något direkt på hennes lever på obduktionen heller.

• Anonym (Jenny)

men dom sa att de kunde se precis hur mycket man druckit genom blodproven...

• Anonym (Jenny)

det var nåt med blodcellerna också.

• Anonym

När det gäller levern behöver du inte oroa dig alls. Det krävs ENORMT långvarig alkoholism innan det syns på leverprov.

Däremot kommer blodprovet visa hur mycket du har druckit under de senaste månaderna. Det är säkert det som din läkare menade?

Själv hade väldigt höga värden när jag tog dessa blodprov sist, ca 1 år sen..... och har inte druckit alls sedan dess.

• Anonym

Varför tog du ett sådant prov?

• Pyris

Ja, det kanske dom kan. Men hur lång tid tillbaka?
    Om någon tar sig en rejäl fylla t.ex någon vecka innan ett sådant prov, gör det ju inte dom till en alkoholist, om det utslag.

Jag säger så här, att du har själv kommit på att det var för mycket. Men du fick upp ögonen o har slutat. Jättebra!!!!!
    Om man känner att man dricker för mycket är det troligtvis så.
    Det tar år att bli en alkoholist, nu vet jag ju inte hur länge du har druckit så som du gjorde det sista. Du kanske gick åt det hållet, om du nu inte fått upp ögonen. Du valde en annan väg istället. Och fastän jag inte känner dig, så känner jag mig stolt över att du tog en annan väg.

Bra jobbat!!!

Tycker du det är jobbigt kanske du ska kolla upp Länken eller något sådant. Kamratföreningen Länken. Där finns likasinnade vilket kan vara skönt, så man slipper vara ensam med sina tankar o funderingar o sitt sug. Man träffas tillsammans o stöttar o peppar varandra.

• Kryztina

har man svårt att hantera alkohol och om man dricker för mycket och ofta är man alkoholist. det är ganska enkelt. det behövs inga leverprover för att bevisa det.
    jag tror nog att du vet i ditt hjärta om du missbrukar alkoholen eller ej. påverkas ditt liv negativt av ditt drickande?
    jag hoppas du är sann mot dig själv och tar emot proffessionell hjälp för detta är svårt att klara på egen hand.
    kram

Den som skrattar sist tänker långsammast
  • Anonym (Jenny)

jag drack så mycket för två veckor sedan att jag hamnade på akuten. Innan dess har jag druckit några glas vin eller öl i månaden. De vill se om jag talar sanning om att jag inte dricker dagligen. Jag har alltså problem att hantera alkohol och ska hålla mig borta från det i fortsättningen.
    Men de vill se min alkoholkonsumsion de senaste månaderna och är rädd för vad det ska visa.
    Jag har inte sätt mig själv som alkis men kanske jag är dte. usch är bara en mardröm.

• Pyris

Anonym (Jenny) skrev 2008-03-28 16:18:17 följande:

jag drack så mycket för två veckor sedan att jag hamnade på akuten. Innan dess har jag druckit några glas vin eller öl i månaden. De vill se om jag talar sanning om att jag inte dricker dagligen. Jag har alltså problem att hantera alkohol och ska hålla mig borta från det i fortsättningen.Men de vill se min alkoholkonsumsion de senaste månaderna och är rädd för vad det ska visa.Jag har inte sätt mig själv som alkis men kanske jag är dte. usch är bara en mardröm.
    Nej.. du är ingen alkoholist. Du har bara svårt att hantera alkoholen. Det finns många människor som har det. Min man t.ex. blir väldigt aggressiv av att dricka sprit. Han håller sig till öl istället. Men han är ingen alkohlist.
    Det finns dom som inte vet när dom ska sluta dricka, det gör en inte till en alkoholist heller.

Det är nog ett klokt val att hålla sig borta då istället. Man kan ha lika kul utan .
  • msh

Håller med Pyris, du är ingen alkoholist, du har bara dåligt "ölsinne". Du dricker heller inte för mycket enligt vad du skrivit att du druckit. Möjligen riskbruk men det är ju frågan "varför" du gör det som bär svaret. Varför har du druckit så du hamnade på akuten? Ville du dränka nån sorg? drack du för mycket starksprit? tappade du omdömet? ville du göra någon arg/rädd? alltså ställ dig frågan varför? Men jag tycker inte att du ska vara så hård mot dig själv, du är INTE alkoholist!

Svar på tråden Någon som tagit leverprover pga misstänkt alkoholism?