• sundborn

brun-utan-sol OK?

Är det nån som vet om det är OK att använda brun-utan-sol när man är gravid? Jag brukar vara försiktig med kemiska preparat, men just brun-utan-sol betraktas ju av de flesta hudläkare som ofarligt. Frågan är om det är ofarligt för fostret? Är i v 12.

• Svar på tråden brun-utan-sol OK?
  • liin

Hej! Jag använder "brun utan sol", är i v.19+6. Har även solat någon gång med en handduk på magen, men föredrar krämen för att slippa pigmentfläckar.
    Helt ok enligt min bm/gyn.

Lycka till med brännan!

Kram

• sundborn

Tack! Börjar bli lagom att vaxa benen och stryka på lite brun-utan-sol. Det är vår!!!

• Rexy

Hej!
    Jag använder åxå brun-utan-sol nu och betraktar det som helt ofarligt. Känns som att man måste få lite färg i fejset nu när man i övrigt inte känner sig så fräsch..Trevlig vår på er!

• Luna74

Hej,

Vill inte göra er besvikna men jag frågade på apoteket om deras Brun utan Sol. De gick igenom ämne för ämne och tydligen innehåller krämen något (kommer inte ihåg det kluriga namnet) som ev kan vara skadligt vid graviditet. De avrådde mig därför att använda krämen.... Vet inte hur mycket olika märken skiljer sig åt men om någon kan tipsa om en garanterat riskfri kräm blir jag glad!

/ Blekfis som oxå längtar efter lite sommar!

• Peach

Jag har väldigt svårt att tro att brun-utan- sol cremer skulle vara farligt för fostret då cremen bara färgar döda hudceller, dvs de celler som ligger ovanpå huden..

• soraya

Ämnena i brun utan sol går INTE ut i blodet utan stannar i det yttersta hudlagret - som det färgar. Det är därför färgen försvinner så snabbt, för att krämen bara färgar de allra yttersta hudcellerna.

Om de avrådde på apoteket var de över-försiktiga och tog det extremtsäkra före det något osäkra.

Smörj inte in direkt på magen om det känns konstigt, men i ansikte och på ben och armar skulle jag inte tveka att använda det. För övrigt tror jag att ACOs brun utan sol är en av de säkraste krämerna ur allergisynpunkt.

"Garanterat riskfritt" finns inte - allt i livet innebär en viss risk, till och med luften vi andas...

• sundborn

Aj, aj, känns som att läget är lite oklart. Ännu har jag dock inte hunnit smörja mig.

• soraya

Från en "Fråga Doktorn"-sajt, där exakt samma fråga ställdes:

"Ylva Linde, dermatolog, svarar:

Det är helt ofarligt att använda 'brun utan sol'-produkter under graviditet. Ämnen i krämen binds till proteiner i huden och bildar den bruna färgtonen. Inget upptag sker genom huden till blodet!"

• Luna74

Ska på inskrivning idag, passar nog på att fråga BM. Om man tjatar runt och får ett positivt svar från tilllräckligt många kanske det käns tryggare sen. Är bra sugen på att få lite färg....

Svar på tråden brun-utan-sol OK?