• Nahla

Förgrädda pajdegen??

Gjorde precis en Tacopaj som blev super god men botten kändes inte riktigt färdig. Lyckades inte hitta någonstans hur länge man skulle förgrädda pajdegen.
    Hur länge ska man förgrädda en pajdeg egentligen??

• Svar på tråden Förgrädda pajdegen??
  • Lina med Liten

Jag brukar förgreädda ca 10min... Men det kanske beror på vad du använder för pajdegsrecept...

**Älskade lilla Thea**
  • emcjoh

I mitt recept står det att man ska förgrädda hälften av den totala tiden om innehållet i pajen är blött.
    Hoppas att det kan vara till ngn hjälp.

• Linda1976

10 min brukar vara lagom, oavsett pajinnehåll. Vik folie ganska tajt längs med kanten som sjunker inte pajskalet ner på sidorna.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • ludenben

jag har två recept på det och inget av de ska förgräddas. Beror nog på degen för de är färdiga när tiden e klar.

• Nahla

Förgräddade ca 15 min kanske t.o.m lite längre och sedan köttfärs+andra ingredienser på och pajdegen är rätt så degig. Inte alls "hård" någonstans. Pajdegen bestod av 125g margarin,3dl mjöl och 2-3msk vatten. Hur gör ni er pajdeg? Kanske fungerar bättre med något annat recept?

• HaJoMi

Denna pajdeg behöver inte förgräddas. Vill du ha en ljus botten (t ex ost&skinkpaj) tar du bara bort grahamsmjölet och tar vetemjöl den dl med.

TACOPAJ

Pajdeg:
    100 gr smör
    1 dl grahamsmjöl
    3 dl vetemjöl
    1,5 dl mjölk
    2 tsk bakpulver

Nagga pajbotten ? behöver ej förgräddas

Fyllning:
    500 gr nötfärs
    1 påse tacomix kryddpulver
    1 burk grön chili alt mixade jalapenos
    3-4 tomater
    1 burk lättcremefraiche
    En påse riven ost

Bryn nötfärsen. Tillsätt påsen med tacopulver och rör om. Detta läggs i botten på pajskalet. Ovanpå detta breder du ut burken med grön chili och de skivade tomaterna över (alt tomater och sedan cremefraichen med mixade jalapenos i över.) Strö osten överst.

Grädda i 200 grader i ca 20 minuter. Grönsallad till.

• PerG

Myten om den förgräddade pajdegen... ;)...

Jag har sett recept på exakt samma pajdeg (samma innehåll) där det i den ena varianten ska förgräddas i 10 minuter och i den andra ska stå i kylen i en timme..

Hela grejjen verkar nog mest handla om att degen inte ska "blandas" med det man tillagar och att den ska hålla sig till formens kanter eller nåt.. ;)

Svar på tråden Förgrädda pajdegen??