• Theannapanna

"Vanlig" jäst i bakmaskin???

Tog precis fram min gamla bakmaskin.... o har handlat "vanlig" jäst... kan man ha det i?? Ngn med tips på recept??

Tacksamt tar jag emot svar o sliter mitt hår....

ღ Daniel är här ღ
  • Svar på tråden "Vanlig" jäst i bakmaskin???
  • Theannapanna
    Krabbolina skrev 2008-03-28 18:20:38 följande:
    jag har för mej att man ska använda torrjäst.
    Ja, det står det i alla recept men frågan är om det går att ersätta... har ju ingen torrjäst hemma
    ღ Daniel är här ღ
  • Kristin24

men lös upp gästen i lite ljummen mjölk o häll i...borde väl gå.

Go och glad Kexchoklad
  • Theannapanna
    Kristin24 skrev 2008-03-28 18:24:37 följande:
    men lös upp gästen i lite ljummen mjölk o häll i...borde väl gå.
    testar..... o tackar för svar!!
    ღ Daniel är här ღ
  • Kristin24

mamma har en sån där degmaskin, hon löser upp jästen o rör sen ner allt det andra.
    Men de är iof ingen bakmaskin.

Go och glad Kexchoklad
  • Kristin24

Hur gick det...?

Go och glad Kexchoklad
  • Theannapanna
    Kristin24 skrev 2008-03-29 10:58:40 följande:
    Hur gick det...?
    Sonen lät mig inte testa o maken ville ha bröd så han åkte o köpte torrjäst o följde ngt recept så vi fick kanongott bröd!! Har dock hittat recept med "vanlig" jäst också.

Tar tacksamt emot beprövade recept på goda bröd!!!
    ღ Daniel är här ღ
  • Kristin24

okej...hihi, så kan det bli

Go och glad Kexchoklad
  • Scraptroll

ts: dessa brukar vi baka och de går bra att frysa in också. Tekakor från Frövi 8dl havregryn 1l lättmjölk(lr 5dl standardmjölk och 5dl vatten) 175g margarin eller smör 75g jäst 0,5dl socker 1tsk salt ca 2l vetemjöl Låt havregrynen svälla ett par timmar eller över natten i mjölken. Smält matfettet och häll det i havregrynsmassan. Lös upp jästen i lite av vätskan. Blanda de torra ingredienserna. Spar lite av mjölet till utbakningen. Arbeta degen smidig. Låt den jäsa ca 20min. Ta upp degen på bakbordet och knåda den med resten av mjölet. Kavla ut degen till en rektangulär platta(inte för tunn). Ta med runda mått(ca10cm i diameter) ut tekakor. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och låt dem jäsa ca 30 minuter. Grädda kakorna i 225grader C mitt i ugnen ca 10 min. Låt dem svalna på galler under bakduk.

Svar på tråden "Vanlig" jäst i bakmaskin???