• Hemulia

Det luktar i vår nya lägenhet!

Så byttes glädjen över lägenheten ut mot oro och besvikelse.

Vi har nu fått nycklarna till vår efterlängtade lägenhet.
    Vi har varit där två gånger tidigare och då kännt av en konstig lukt, men hela tiden trott att den skulle gå att städa bort och alltså försvinna när den tidigare hyresgästen flyttade ut.
    Idag var jag där och självklart luktar det än.

Vad det luktar har vi olika åsikter om... jag tycker det luktar kiss som på rena herrtoan och pojkvännen tycker det luktar lite fränt.
    Min syster sa direkt att det luktar rök, men hon är bara barnet, så jag vet inte vad jag tror om det.

Vi provade att vädra en kvart ungefär, med korsdrag, men det luktade likt förbannat när vi stängde igen alla fönster igen.
    Lukten verkar vara begränsad till hallen, men sprider sig givetvis till de andra rummen och efter en stund "vänjer" man sig vid det.

Jag har sagt till om detta två gånger innan vi fick nycklarna nu, så att hyresvärden inte ska kunna skylla det på oss, och jag tänker ringa direkt på måndag och be dom komma och lukta själva.

Lägenheten har ju gått igenom besiktning och det utan anmärkning, vad vi det.

Vad tror ni?
    Vad kan det vara som luktar och hur tusan ska vi försöka bli av med det?
    Måste hela lägenheten saneras eller kommer de tvinga oss att bo i lukten?

Känner mig så besviken... lägenheten är sååå fin, men lukten förstör allting.

• Svar på tråden Det luktar i vår nya lägenhet!
  • Pysselgalningen

Det går att skura med ättika och ljummet vatten, men har man sånna där plastiga golv så kan den bli mattare då ättika tar bort "boningen" som är på den.

Det går även att torka lister å så med ättika och ljummet vatten.

• Mirris

När jag flyttade hit så luktade det ILLA och jag fick nästan panik och ångrade mig... men efter att ha bott nån vecka och vädrat konstant så försvann lukten.

Visade sig att hon som bodde här innan hade "klätt" in hallen/badrum o sovrum i Doftgranar (enligt grannen som brukade vara här inne)

Åk dit och öppna några fönster lite så det vädrar även när ni inte är där! Ställ några muggar med ättika i rummen (det tar bort dålig lukt)

Fortsätter det lukta så måste ni ju ta dit nån som kollar.

I en lägenhet jag bodde i där luktade det skunk.. blev aldrig av med doften va jag än gjorde.. jo kortare tider när jag vädrade och hängde nytvättad tvätt .
    Där kom "stanken" från källaren sa hyresvärden.. det var inget dom kunde göra nåt åt (enligt bovärden).. där bodde jag int elänte.. usch!!

Så stanken kan ju komma från nånannanstans och sen sippra in till er på nåt vis!
    Hoppas det löser sig.

• Tess76

Tipsar också om ättiksvatten. Skura med det och ställ sedan ett par skålar runtom i lägenheten med ätiksvatten över natten (har bara provat skål i illaluktande kyl, men det kan ju vara värt att försöka).

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • IdaVasterflo

Har tidigare hyresgäst haft katter? Kattpiss kan sitta kvar länge och det luktar verkligen fränt! Ring till anticimex och fråga vad de tror, och om de har något tips.

• trisha

våran lägenhet var helt gul i taket av allt rökande som ägt rum i den...lukten hade satt sig i väggarna...de som hyrde ut lägenhet bad vi tapetsera om alla rum och måla alla tak...sedan försvann lukten helt, skönt!

• Helly78

Precis som nån nämne om ättikavatten, den funkar.. måste stå i en lite skål här o där i hela lägenheten och stå där i flera dar,. kanske helst en vecka..

Lycka till!!!

• Iorlover

Så var det i en lägenhet jag flyttade till med. Då var jag ganska övertygad att det var röklukt. Frän äcklig röklukt. Jag tjatade till mig en sanering och reducerad hyra då jag inte kunde bo där då de sanerade. Sen bllev det bra.

Lycka till!

• Hemulia

Ska prova ättiksvatten imorgon, ska gå dit så fort jag vaknar.
    Men fungerar detta på all lukt eller bara röklukt? För jag tvivlar på att det är rök, snarare kattkiss i så fall.
    Kommer den stinka äcklig ättika istället eller neutraliserar det bara den andra lukten?

Han som bodde innan hade inga katter, det vet vi. Möjligen att de innan honom haft det.

Det här med sanering, det ska vi väl ändå inte behöva stå för själva? Vi har ju inte ens flyttat in än.
    Hur lång tid tar det att ordna? Vi har ju längtat till denna dag, synd att behöva skjuta upp det mer.

Min systers pojkvän sa att lukt ofta sätter sig i golvet om man har plastmattor, vilket vi har, och att dessa så måste bytas ut... tar sånt med tid?

Blir så trött på detta. Lägenheten är perfekt, förutom lukten.

• Hemulia

En fråga... hur ska jag blanda ättiksvattnet?
    Hur mycket vatten och hur mycket ättika?

Är livrädd att orsaka egenförvållad ättiksstank istället. =P

Svar på tråden Det luktar i vår nya lägenhet!