-
-
Svar på tråden Är det "stötande" när ungdomar använder ord som "hon/han har fan damp"?
-
Röstade på alternativ. Men ouppfostrat är det inte... Det hör till tonåren.
Är 18 själv. Har nog inte använt det... Kanske när jag var 11 och inte visste vad damp var, men efter att jag fick reda på vad det betydde har jag undvikit det.
-
*Röstade på alternativ 1 skulle där stå.
-
Nä,tycker det är värre när vuxna säger såna ord
-
Nej, det hör liksom till ungdomar att häva ur sig saker. På min tid sa man CP om allt och inget. Man slutar när det inte är så kul att provocera.
-
Det tycker jag nog. Beror lite på hur det sägs. Är syftet att vara nedlåtande och elak mot någon är uttrycket otrevligt tycker jag. Både för den som avses och personer som faktiskt lider av DAMP. ...kanske kan man tåla det något bättre om det sägs skämtsamt. Tonåringar har ju sina uttryck.
-
röstade allternativ 1, men jag tycker inte det är ouppfostrat.. Det är ett ord som kommer från kompisarna oftast.. Vet att alla inte menar det som själva ordet betyder, men tänk den dagen då en med just ja damp sitter i stolen brevid.. Kul känsla liksom :S
-
Är man tonåring så häver man ur sig det mesta, och väldigt mycket av det är stötande, hela tonåren är en kränkning mot intelligensen
-
jag har diagnosen Damp
men på grund av alla springer runt o skriker jävla dampunge m.m så vägrar jag använda det ordet då det känns kränkande :/
jag säger istället att jag har ADHD med motorikstörningar vilket är bara Damp med några andra ord
sen tycker jag inte det är rätt heller att missbruka andra diagnoser heller som CP unge m.m
-
ja det är jävligt störande DAMP (ADHD) är ett funktionshinder och det ska inte använads som skällsord. Lika störande som ord som cp och mongo. Gillar inte när man tar folks funktionhinder och gör till skällsord. Omoget och väldigt ogenomtänkt. Okej om man är 13-14 och gör det som tonårstrots. Eller det är inte okej för den som blir sårad men mer förståeligt om en tidig tonnåring gör det än en vuxen.
-
ordet damp har bytts mot ADHD+DCD
så förhoppningsvis blir damp ett ord som är ute balnd nästa generations tonnåringar
Trasig Udda Strumpa skrev 2008-03-28 21:13:10 följande:jag har diagnosen Damp men på grund av alla springer runt o skriker jävla dampunge m.m så vägrar jag använda det ordet då det känns kränkande :/ jag säger istället att jag har ADHD med motorikstörningar vilket är bara Damp med några andra ord sen tycker jag inte det är rätt heller att missbruka andra diagnoser heller som CP unge m.m