• Fommpen

Mjölkfri välling?

Min tjej på 15 månader ska gå på mjölkfri kost nu i några månader pg ev alergi.
    Allt gick så snabbt idag hos docktorn så jag hann aldrig fråga hur jag ska göra med vällingen.

Finns det nån välling utan komjölksprotein?

Vilda och Adam 22/12-06
  • Svar på tråden Mjölkfri välling?
  • Fommpen
    marre81a skrev 2008-03-28 20:56:02 följande:
    Hej.ja de finns en mjölkfri välling som heter EkoGo.Den är lite dyr tyvärr tycker jag.Kan ju göra egen om du vill..www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.htmlkolla in denna bloggen
    Göra egen är ju ett alternativ.. men jag är nog för lat för det (antar att man måste fixa nytt varje kväll)

Vet du ungefär vad ekogo vällingen kostar?
    Vilda och Adam 22/12-06
  • marre81a

EnaGo har de bytt namn till kom jag på nu
    men för 300 gram tror jag de var runt 38 :-

• Blå Flygare

Problemet med EnaGo är inte så mycket priset som smaken till en så stor tjej. Den är inte godare än ersättning, och det brukar man aldrig försöka introducera efter 6-9 mån, för det går inte.

Göra själv är alls inte svårt. Man gör inte själva pulvret, utan från grunden.

Värm havredryck och tillsätt EnaGo gröt-pulver till lagom konsistens.

Alt. koka havredryck med något spannmål (havremust/vetemjöl/...)

• Fommpen
    Blå Flygare skrev 2008-03-28 22:23:49 följande:
    Problemet med EnaGo är inte så mycket priset som smaken till en så stor tjej. Den är inte godare än ersättning, och det brukar man aldrig försöka introducera efter 6-9 mån, för det går inte.Göra själv är alls inte svårt. Man gör inte själva pulvret, utan från grunden.Värm havredryck och tillsätt EnaGo gröt-pulver till lagom konsistens.Alt. koka havredryck med något spannmål (havremust/vetemjöl/...)
    Menar du att vällingen smakar illa?

Är det så lätt att göra välling? kanske ska testa att göra det där med EnaGo gröten och havremjölk.

Det hade varit enklare om jag bara hade ett barn som ska ha välling, nu blir det till att göra dubbelt och olika med allt, eftersom Adam ska äta mjölkprodukter.
    Vilda och Adam 22/12-06
  • Valkyriia

På apoteket kan man köpa Nutramigen. Smakar inte världens goaste men den är mjölkfri. (inte samma söta smak som vanlig) En burk kostar 175kr. Så hade jag varit dig så hade jag ringt till läkaren o frågat om man inte kan få ett recept på Nutramigen (Då får man tex 6-12 burkar (beroende på vad läkaren skriver) för 120kr.

Min son misstänkte de komjölksallergi på. Och han fick köra mjölkfritt från 3veckors ålder och håller på. Dock så har vi börjat med mjölkprodukter då sonen inte vekrar reagerar på mjölken längre..
    Och då har jag ett allergibarn till som itne tål pollen-stenfrukter/grönsaker etc Så här har vi massa olika koster.

• strojes
    Valkyriia skrev 2008-03-29 11:15:27 följande:
    På apoteket kan man köpa Nutramigen. Smakar inte världens goaste men den är mjölkfri. (inte samma söta smak som vanlig) En burk kostar 175kr. Så hade jag varit dig så hade jag ringt till läkaren o frågat om man inte kan få ett recept på Nutramigen (Då får man tex 6-12 burkar (beroende på vad läkaren skriver) för 120kr.Min son misstänkte de komjölksallergi på. Och han fick köra mjölkfritt från 3veckors ålder och håller på. Dock så har vi börjat med mjölkprodukter då sonen inte vekrar reagerar på mjölken längre.. Och då har jag ett allergibarn till som itne tål pollen-stenfrukter/grönsaker etc Så här har vi massa olika koster.
    FAst nutramigen är ju mjölkersättning och inte välling.
  • Valkyriia

Nutramigen finns inte som regelrätt välling. Min stora tös drack den tills hon var 2½år utan problem och sonen på 10månader dricker den oxå..
    Läkarna vi har haft har aldrig ens snackat om nån annan sort. Utan det har varit samma hela tiden. (I mat använder vi även nutramigen i stället för mjölk)

• marre81a

Jo EnaGo vällingen smakar o luktar verkligen illa..
    Min son spydde rakt ut av den.. men de är nog olika om va de gillar o inte gillar.
    men havremjölk+ Grötpulver går ju oxå.

Fommpen skrev 2008-03-29 11:08:02 följande:
    Menar du att vällingen smakar illa? Är det så lätt att göra välling? kanske ska testa att göra det där med EnaGo gröten och havremjölk. Det hade varit enklare om jag bara hade ett barn som ska ha välling, nu blir det till att göra dubbelt och olika med allt, eftersom Adam ska äta mjölkprodukter.
  • marre81a

Man kan ju ha nutran som bas till välling oxå... istället för havremjölken

Valkyriia skrev 2008-03-29 11:30:24 följande:
    Nutramigen finns inte som regelrätt välling. Min stora tös drack den tills hon var 2½år utan problem och sonen på 10månader dricker den oxå..Läkarna vi har haft har aldrig ens snackat om nån annan sort. Utan det har varit samma hela tiden. (I mat använder vi även nutramigen i stället för mjölk)
  • Fommpen

Oj vad många bra tips jag får.. Blir verkligen glad.

Jag skippar nog EnaGo vällingen, om den än äcklig. Hon gillar havremjölken, så jag kan börja med att köra på den + Enago grötpulver, sen ringer jag Dr på måndag och ber om recept på Nutramigen. (ser att det finns lite olika på apotekets hemsida, men det är väl kanske 2an som hon ska ha)

Vilda och Adam 22/12-06
  • Blå Flygare

Fast Nutramigen är knappast godare än EnaGo. Jag skulle säga att båda är kört. Och inte nödvändiga heller. Havredryck plus grötpulver går utmärkt.

• Ann R

Vi har kört mjölkfritt i perioder här och det som funkat som bäst att byta ut vällingen med var att helt enkelt bara värma Oatley havremjölk och ta i lite Oatlay matlagningsgrädde för att den skulle bli lite fetare och mer mättande.

mamma till Agnes 050704 och Alma 030127
  • Fommpen

Jag har gett henne havremjölk blandat med 2,5 msk EnaGo pärongröt. Hon slukar det utan problem. Så jag skiter nog i vällingen från apoteket.

Vilda och Adam 22/12-06
  • cloudberry79

Nutramigen är superäckligt, så prova inte det om hon ätit vanligt.. Det är jättelätt förresten (och billigt!!) att göra egen välling på havremjölk och gyllenmust, går att göra i micro också.

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • nano

Vi tar solhavre och blandar med Ekogo banangröt, smakar riktigt gott. Dock är våran tjej så kräsen att hon inte äter nånting alls nu (förutom bröstmjölk) suck...

Svar på tråden Mjölkfri välling?