• mira

Vad är ett skambud och vad är inte?

Ett hus som ligger ute för 1,5 miljoner... nu spekulerar jag bara, men känns inte riktigt som det är värt det. Fördelarna är nytt tak, nytt kök och läget är hyfsat men inte bästa i stan. Stort utrymme men det som räknas är 104 - resten biarea. Huset är väldigt slitet inuti, alla trädetaljer och så vidare, känns helt enkelt lite nedgånget här och var. Ett badrum måste åtgärdas om man räknar med att kunna duscha där ofta (inte våtväggar som kraven säger idag). Bergvärme från 2002. Kan tänka att området är lite halvpopulärt så man betalar lite för det med. Hörntomt.

Rent spontant, men då är jag ingen expert... känns det som att 1,3 miljoner eller så skulle vara mer rimligt.

Huset har varit ute en månad, inga bud ännu och verkar inte vara nån som varit jätteintresserad än... ägarna ska flytta långt till sommaren så de behöver sälja.

Tycker ni att 200000 mindre skulle vara ett skambud eller inte? Förutsatt förstås att ingen annan kommer buda utgångspriset... huset är inte besiktigat så det är en självklarhet om vi skulle vara intresserade att vi gör en sådan.
  • Svar på tråden Vad är ett skambud och vad är inte?
  • mira

Alltså min huvudfråga är väl - är alla bud under utgångsbud skambud? Eller kan det vara befogat? Ska man räkna med att säljare och/eller mäklare alltid blir "sura" över bud under utgångspriset?

• Familj Amstaff

jag hade nog velat få huset värderat först o besikta osv o sen lägga bud för då vet jaj u hur d ligger till, men visst nu vet ja ingenting om hus köp osv skratt så ja vet inte va man kan o inte kan göra

men ja önskar dej lycka till iaf,

och är det ingen som bjudit på hjuset så varför skulle ni inte kunnat lägga ett mindre bud?

• cocacarro

Nu blev jag nyfiken på vilket hus det kan vara, ska ta och spionera lite på hemnet

Jag tycker inte alls det är ett skambud med 1,3. Tycker inte det är något skambud förrän det kommer under miljonen kanske.

• cocacarro

Mira: Vi la ett bud under utgångsbud och de som sålde det blev inte sura. Likaså nu när vi sålt huset så blev det ett bud under utgångsbud och vi blev inte sura. Skadar ju aldrig att försöka, beror ju på hur gärna de vill få huset sålt.

• Barn nr2

Det är ju jättesvårt att säga vad huset är värt, men om det har stått ute ett tag och ni vill lägga ett bud som är under utpriset så gör det. Om ni skriver kontrakt så se till att ni får in en klausul om att ni kan häva köpet om ni inte är nöjda med besiktiningsresultatet.

• dollan77

Tycker inte heller det skulle vara ett skambud.
    Håller med cocacarro om att under miljonen så börjar du närma dig ett skambud

• cocacarro

mira: Nu hittade jag det Såg väldigt fint ut. Är det någon annan som tittat på det och kommit så långt som till en besiktning? Annars tycker jag det är lite konstigt att det inte fått något bud alls eftersom det på bilderna ser jättefint ut iaf

• mira

amstaff - jag skulle inte besiktiga förrän man är inne på att köpa - typ ha det i kontraket eller nåt att ifall besiktningen visar nåt osv - kostar ju ändå en bra slant att göra en sån besiktning.

cc - jag kan ju msn:a dig men har inte sett dig på msn på jättelänge - du får gärna inboxa mig om du bytt msn.

jag tycker också det är jättesvårt. vi har ju tittat på ett antal hus. överlag är husen dyra just nu och sen är det ju vissa områden där man får betala rätt mycket för bara läget - fast just detta är populärt men jag skulle inte säga det är det mest centrala och populära. funderar på o ringa mäklaren snart igen och luska om nån mer är intresserad trots att ingen lagt bud än. fast vet inte riktigt hur mycket man kan fråga utan att avslöja sig själv för mycket. en mäklare är förstås också intresserad av att få ut så mycket som möjligt.

• mira

cc - inga bud än. ute en månad. vet inte hur lång tid innan folk börjar lägga bud. har tittat på ett hus i området som varit ungefär i den prisklassen. iofs annan uppvärmning... men man ser ju direkt skillnad på just att detta var så mycket mer nedgånget. att taket är nylagt och köket nytt är förstås bra. men frågan är hur mycket i övrigt man vill åtgärda. och hur mycket folk räknar med att man ska betala för storleken också. det är 104 - men källaren har gillesstuga som jag antar inte räknas i den arean.

• Vickan I

Ja ett skambud blir det väl inte förrän man "uppenbart" bjuder långt under vad en vara är värd?

Sedan vad utgångspris eller produkt är, spelar väl inte så stor roll, eller?

Lycka till .

google it goddammit!!!!
  • mira

barn nr 2... men är egentligen en månad särskilt länge utan bud? är det inte rätt normalt?

ja ungefär så jag tänkte att en klausul och att vi besiktigar om vi tänker köpa det.

självklart vill man betala så lite som möjligt. men vill heller inte lägga fantasibud så att de säger tvärt nej utan o chans o höja. och svårt o säga hur mycket som är läge och hur mycket som beror på annat fastän vi tittat på ett antal hus.

• Barn nr2
    mira skrev 2008-03-29 08:42:24 följande:
    barn nr 2... men är egentligen en månad särskilt länge utan bud? är det inte rätt normalt?ja ungefär så jag tänkte att en klausul och att vi besiktigar om vi tänker köpa det.självklart vill man betala så lite som möjligt. men vill heller inte lägga fantasibud så att de säger tvärt nej utan o chans o höja. och svårt o säga hur mycket som är läge och hur mycket som beror på annat fastän vi tittat på ett antal hus.
    Vi bor utanför Malmö och här är en månad utan bud, jättelänge. Lägg ett bud och så får de ju återkomma med ett motbud om de inte är nöjda.
  • cocacarro

Mira: Oftast har vi msn på är fast det står att vi är offline för vi hinner knappt aldrig svara. Häromkring tycker jag inte att det är så mycket med en månad utan bud. Har du nån aning om ifall det har varit mycket visningar?

• Soul

Sålde min lägenhet nyligen och fick först ett bud under utgångsbud. Inget konstigt med det med tanke att det inte fanns några andra bud i det läget. Jag hade definitivt försökt samma sak. Finns inga andra budgivare hade jag testat med att lägga ett lägre bud. Jag sa dock nej, men lämnade en öppning för om de ville lägga ett högre bud. Jag var beredd att hitta en medelväg mellan deras bud och mitt utgångspris. Sen dök det dock upp fler budgivare och slutligen såldes lägenheten för över utångsbudet. Det är aldrig fel att testa och om de säger nej till ert bud kan ni alltid återkomma med ett högre bud om ni fortfarande vill ha huset.

• mira

barn nr 2 - kanske är det så här med... tycker det är rätt få hus ute och andra hus vi varit på visning har det varit många intressenter där samtidigt... egentligen kanske man kan vänta och se om de sänker priset men då är ju också risken att nån annan faktiskt är intresserad, lägger lägre bud och får det. om vi väl kommer fram till att vi är intresserad efter att ha diskuterat lite till får vi någ bevaka läget och börja med o kolla nu efter helgen om de fått in nåt bud eller intresse sen den här visningen.

• Tant Groda

Jag hade lagt det det och det är inte något skambud!
    Du är fri att lägga vad du vill.
    Mäklaren kan absolut inte bli sur på dej eftersom han jobbar för dej och köparen (även om det verkar som de flesta mäklare har glömt det)

• Peura

Du ska ju lägga det du själv tycker huset är värt o inte mer men två hundra tusen tycker jag inte var farligt!!

Lycka Till

Jäkla Hiss Asså!!
  • maria204

Jag tycker inte att det är något skambud. En månad utan bud är LÄNGE här, för ett bra hus på ett populärt område. Vi har nyss lagt ett bud på ett hus, 400' under utgångspris, just för att te inte har kommit några bud. Och för att vi inte tycker att huset är värt mycket mer.

• väntar i Kina kön

Det är ju mycket att repa i huset och oftast lägger folk ut ett högre pris för att folk oftast prutar ändå.

• Zenobia

Vårat hus vi köpte låg ute länge innan vi tog och kollade på det. Dom skulle ha 550.000kr för den och jag var stenhård och bjöd 450.000kr först. Men det godtog dom inte men vi fick huset för 500.000kr.

Så man kan juh försöka. Det kan ha varit så att det varit bud på huset men folk har lagt "skambud" och ägarn tackat nej. För så var det i vårat fall, folk hade lagt 500.000 men han vill inte sälja. Sen kommer vi i sista minuten och då tar man det oftast man blir erbjuden för att bli av med huset.

Det kan vara värt ett försök =)

Svar på tråden Vad är ett skambud och vad är inte?