Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Toker

Behöver hjälp med Excel! Små fyrkanter i textraderna!

Hej!

Jag har en fil med massa text i excel, dock är det små fyrkanter lite här och var, jag önskar få bort dem.

Det är flera hundra rader så det är ju lite tidsödande att sitta och sudda dem manuellt, och när jag kör sökning går det inte att klistra in själva fyrkanten i sökrutan, annars skulle ju det gå att bara köra replace med ett mellanslag...

Någon som vet hur man kan få bort såna små fyrkanter? Blir frustrerad.

Det har väl antagligen varit i nåt annat program tidigare...

• Svar på tråden Behöver hjälp med Excel! Små fyrkanter i textraderna!
  • Cornellia

Det är alltså rutor men all text finns kvar? För annars kan man juh få så om man väljer ett teckensnitt som inte innehåller alla tecken.

• Guldrosen

Om det är löpande text du ska arbeta med är det nog bättre att öppna filen i Word.

Om det är text som ska hanteras i tabellform är det viktigt att välja rätt kolumnavskiljare (tab eller semikolon) vid öppnade av filen i Excel. Kanske har du valt fel typ av kolumnavskiljare vid öppnandet av filen.

• Toker

Hej! Tack för era svar.

Ja det är text som ska hanteras i tabellform.

Vilken kolumnavskiljare skulle du rekommendera? Det ser ut såhär:

text text text (här kommer två eller tre fyrkanter)
    text text (här kommer två eller tre fyrkanter)

osv det kan vara två-fyra ord och sen fyrkanter på slutet... fattar inte vart de kommer ifrån...?

så det finns inget tab eller seminkolon att välja som kolumnavskiljare tyvärr... i värsta fall får jag väl sudda bort dem för hand...

Ska köra tabellen i ett annat program sen och då kan jag inte ha de små fyrkanterna med för då blir det tok...

Kanske kan testa det där med att välja ett annat teckensnitt!

*sliter mitt hår*

• c0ol

Vad har filen för filändelse, för det var inte en excel fil sa du

• Toker

Hej!

Nä det har jag inte sagt?

Däremot har den som gjort filen antagligen tagit texten från nåt annat program och bara lagt in den på nåt sätt från något annat program. Kan tyvärr inte ta reda på vem eller vilket annat program det är...

• Toker

Nu var det löst Klistrade in hela kolumnen i Word och där kunde man ta ersätt avancerat och där välja radbyte (det hade blivit fyrkanter när man hade tryckt på enter då filen skapades).

Ha en trevlig helg!

Svar på tråden Behöver hjälp med Excel! Små fyrkanter i textraderna!