• Anonym

skulle ni bada bastu under graviditet?

Är i v 8 och har tjejträff i bastun idag. Kan det vara farligt?

• Svar på tråden skulle ni bada bastu under graviditet?
  • Annanym

Inte farligt, men kan vara obehagligt. Man klarar inte värmen lika bra som gravid.

• Anonym
    Annanym skrev 2008-03-29 10:12:34 följande:
    Inte farligt, men kan vara obehagligt. Man klarar inte värmen lika bra som gravid.
    Fast i v8 känner man ju inte av det. Jobbigt för de som bor i varma länder.
  • anzita
    Skrattande Hihi jag har bastat en-två ggr/v under bägge graviditeterna ända fram till f-l och börjat basta direkt efter hemgång. Om du är frisk och inte lider av  t ex högt blodtryck finns det inga risker.

Du får väl känna efter hur du mår - om värmen blir besvärlig går du bara o svalkar dig.
  • Annanym

Jag kände nog faktiskt av det från första veckan. Redan innan jag visste att jag var gravid så hade jag svårare att klara bastun. Och fattade inte varför! Men det där är såklart olika för alla och som anzita skriver, man får känna efter.

• Rulltrappa

haha, var hoggravid under fotbolls-vm 2006, nar det var varmebolja. har aldrig hort talas om att temperaturer ska paverka.

• DestinationX

Jag gjorde det några enstaka gånger, och det kändes bara för varmt och obehagligt. Däremot tror jag inte att det är farligt...

• timri

Farligt är det ju inte. En del klarar inte av värmen lika bra under graviditeten, isåfall är det bara att gå ut ur bastun och svalka sig en stund. Jag bastade under graviditeten, klarade av värmen som innan.

• kärålajn

Skulle det vara farligt att bada bastu under graviditeten skulle inte det finska folket finnas!
    Min halva släkt är nästintill födda i en bastu! :p
    Du ska bada så länge det känns skönt! Blir det för varmt och du inte klarar av värmen så ska du gå ut. Bada på du bara! :)

ღ Nu vet vi vem som gömmer sig därinne... BF 08-03-23 eller aldrig! ღ
  • libanesgudinnan

ne det är inte skadligt för barnet eller dig men kan vara jobbit fast 8veckan är ju inte så mycket. jag bastade från i mörjan från graviteten till 8månaden sen kunde jag inte mer blev lite yr och det blev jobbit för mig. fick ha en vatten flaska med..men kunde inte vara där så spicielt länge.sen slutade jag basta

• Svärdsliljan

Basta är ju så skönt! Är finne, så klarar mig inte länge utan att basta..hehe. Mina föräldrar har bastu, och när jag bastar där sätter jag mig bara längst ner så det inte blir för varmt :)

*Älskar dig bebis & dig Crille*
  • Norrskenet

Det är INTE farligt att bada bastu som gravid, bara man är frisk annars. Jag tyckte om att bada bastu under mina första två graviditeter, men under min tredje (som tyärr slutade i ma) mådde jag illa av värmen i bastun. Gör det som känns skönt för dig!

Svar på tråden skulle ni bada bastu under graviditet?