• mamma to be

hur lång tid tar det innan mjölkproteinet går ur kroppen?

Jag har en 3 mån son som har ont i magen, och har haft en vecka med blodtillblandat slem i bajset. Han går ändå upp bra i vikt så barnläkaren trodde inte att det i första hand rörde sig om mjölkproteinallergi. Nu är avföringen normal, men han är fortfarande lite bubblig i magen. BVC sköterska tycker att jag ska göra uppehåll med mjölk under en vecka för att se om det kan vara det. Räcker det? Har hört att det kan ta längre tid för att få effekt eller? Jag skulle vilja säga att jag kanske tror att det rör sig mer om överkänslighet mot mjölk än allergi. Har haft mjölkuppehåll i 4 dagar nu utan någon som helst förbättring.
    Någon som vet, eller har erfarit samma sak?

• Svar på tråden hur lång tid tar det innan mjölkproteinet går ur kroppen?
  • knäppisen

Du ska göra uppehåll i minst två veckor för så länge kan det finnas kvar.

• Kakflarn

Tänk på att mjölk finns i massor av produkter. Kolla innehållsförteckningen, för det finns mjölk i det mesta. Det bästa är att skippa alla halvfabrikat, så vet man att man är mjölkfri. Efter några veckor brukar magen bli bättre på bebben.

Lycka till!

• jmmm

har du fått en lista på alla konstiga namn som mjölk kan heta i produkter? för som sagt de gömmer sig mjölk i d emest kosntiga grejer, som tex isglass och buljong

• mamma to be

ja det är lite knepigt med alla innehållsförteckningar, men jag har en lista. jobbigt att det ska vara 2v.. tyckte en vecka hade varit fullt tillräckligt med tanke på att barnläkaren tyckte misstanken var så pass låg.

• Crazymadde

om det ska gå helt ur kroppen kan det dröja månader. efter ca 3 -4 veckor märkte jag skillnad på min dotter. men det va inte helt bra.

Min största glädje är Cassandra!
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    knäppisen skrev 2008-03-29 12:24:48 följande:
    Du ska göra uppehåll i minst två veckor för så länge kan det finnas kvar.
    Det var efter 2v jag märkte skillnad.
  • Kavat

Välkommer in i tråden!
    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29787035.html

Som ovanstående sagt så måste du ha totalkoll på att du inte får i dig mjölkprotein (finns "överallt, margarin, skinka, flingor mm mm, så kolla allt du stoppar i dig och det finns jätte bra "ersättningsprodukter"!

Det sägs att ammar du så tar det ca 2 veckor innan det är ur din kropp helt och 2 veckor ytterligare innan det är ur barnets kropp, men det avtar ju klart succesivt och är mest de första dygnen..

Svar på tråden hur lång tid tar det innan mjölkproteinet går ur kroppen?