• Svart ros

Hår i avföringen på katten

Min katt har haft lite problem med att det kliar i rumpan och hon har inte problem med analsäckarna som jag först trodde utan jag har upptäckt att hon har fullt med hår i avföringen och är hård i magen. Är helt 100 på att det är därför hon kliar sig. Nu googlade jag och fick fram lite info om att man kan ge katten ananasjuice för detta problemet, men om hon inte alls tycker om juicen då även om man blandat i den i maten, vad kan man då ge henne?? Någon som är kunnig inom detta område?

• Svar på tråden Hår i avföringen på katten
  • sallybuse

Har du en långhårig katt.Katten slickar ju på sig hela tiden de är ju därför de får hår i magen.Som de sen bajsar ut.Prova med att borsta din katt lite.

• Meus Veritas

Pröva som sagt att borsta katten lite mer så att man får bort det lösa håret, kan ju vara så att hon rengjort sig själv mycket o då svalt en massa hår.
    O en avmaskning låter det som om hon skulle behöva.

• Svart ros

Nä, hon är inte speciellt långhårig däremot har vi en liten långhårig kattkille som hon brukar tvätta med jämna mellanrum, säkert därifrån allt hår kommer Hon hade inte detta problem innan han kom hit så det är säkert därför. Vi försöker verkligen kamma honom en gång i veckan men det är lite svårt då han inte alls tycker om att bli kammad.
    Men vad kan vi ge henne OM nu inte ananasjuice skulle fungera. Hon är ju inte så förtjust i sött och frukt så jag tror inte hon kommer slicka i sig juicen..

• Svart ros

Hon har inte mask i magen utan hon har fullt med hår i avföringen. Googlade på det och fick fram att man ska ge ananasjuice, har inget med mask att göra.

Meus Veritas skrev 2008-03-29 12:07:47 följande:
    Pröva som sagt att borsta katten lite mer så att man får bort det lösa håret, kan ju vara så att hon rengjort sig själv mycket o då svalt en massa hår.O en avmaskning låter det som om hon skulle behöva.
  • miggs

jag är ingen kattbajsexpert men om ananasjuice funkar så ta en såndära spruta man kan få på apoteket för flytande medecin och försök få i henne det med en sån, det kan ju vara värt ett försök....då är hon ju tvingad att svälja, för att få i henne i maten kan vara svårt.

• Svart ros

Ja där sa du nåt miggs Får ta och testa det om hon inte väljer att äta det självmant.

• o0Mia0o

hon kräks inte upp några hårbollar va?

det är väl därför det kommer ut andra vägen. Kattmalt har jag hört talas om ska hjälpa till.
    Angående annansjuicen så kan du ju försöka ge med spruta om hon vägrar. Finns att köpa/få på apotek.
    annars tycker jag du kan ta en sväng förbi en veterinär eller välsorterad zoo butik och fråga efter specialfoder för detta problem.

• Thursday

Kattmalt ska ju vara bra för att få hjälp med hårbollar. Vår ena katt älskar det!

• Meus Veritas
    Vicke85 skrev 2008-03-29 12:12:43 följande:
    Hon har inte mask i magen utan hon har fullt med hår i avföringen. Googlade på det och fick fram att man ska ge ananasjuice, har inget med mask att göra.
    Nä men du skre vju även att det kliade i rumpan på henne o det är ett tecken på mask
  • o0Mia0o

det är även ett tecken på att det gör ont eller svider..
    vilket det kan göra när de har problem att bajsa. Hår kan stoppa till och göra det jobbigt för katten.

Meus Veritas skrev 2008-03-29 12:28:56 följande:
    Nä men du skre vju även att det kliade i rumpan på henne o det är ett tecken på mask
  • Svart ros

Det kliar för att hon är helt hård i magen och i avföringen ser man tydligt hur mycket hår som helst plus att hennes avföring inte är som den ska utan hon får endast ut lite åt gången. Bara för att det kliar så innebär det inte att det är mask. Dessutom hade både veterinären och ja gsjälv sett om det funits mask i avföringen.

Meus Veritas skrev 2008-03-29 12:28:56 följande:
  • Meus Veritas
    Vicke85 skrev 2008-03-29 12:36:28 följande:
    Det kliar för att hon är helt hård i magen och i avföringen ser man tydligt hur mycket hår som helst plus att hennes avföring inte är som den ska utan hon får endast ut lite åt gången. Bara för att det kliar så innebär det inte att det är mask. Dessutom hade både veterinären och ja gsjälv sett om det funits mask i avföringen.
     jag sa bara att de var ett tacken, du behöver inte härsa upp dig för det, förlåt för att man försöker hjälpa
  • Svart ros

Var kan man köpa kattmalt? Kan man hitta det i en vanlig matbutik som typ City gross (som annars har ganska stort utbud av div. djurartiklar)?

• sallybuse

Prova atrt häll lite matolja eller någon annan sorts olja.Så blir bajset lite lättare kanske att komma ut.Eller lite smält smör eller margarin.Blanda in de i maten.Detta var bara en liten tanke som jag fick.

• LyNxQ

Paraffinolja är bra för förstoppade katter (och sådana med massa hårbollar i magen)
    Men man ska inte för ofta för det minskar vitaminupptaget.

Kattmalt kan finnas i välsorterade 'vanliga mataffärer', samt i djuraffären. Det finns flera sorter. Mammas katt som totalvägrar all sorts kattmat tycker väldigt mycket om den ena sorten..

Lycka till!

• Svart ros

Tack för alla svar och all hjälp! Uppskattas verkligen
    Ska hålla utkik efter kattmalt idag när vi ska handla och hittar jag ingen så köper jag ananasjuice och testar det. Annars får vi ta oss in till en djuraffär imorgon och köpa kattmalt.

• Granada

Jag fick tips av veterinär om annasjuice till kanin som haft hârbollar. Veterinären sa dock att det ska vara färskpressad frân annanasfrukten inte i paket eller konserv. Till katterna ger jag kattmalt. De kan man ge i förebyggande syfte, en klick et par gânger i veckan och katterna älskar det. Finns ju även speciellt foder som mot hârbollar.

Svar på tråden Hår i avföringen på katten