Hur skalar man räkor?
Säkert någon av de dummaste frågorna som ställts här men jag undrar hur man gör? Har aldrig gjort det då jag tyckt det verkat för jobbigt.
Säkert någon av de dummaste frågorna som ställts här men jag undrar hur man gör? Har aldrig gjort det då jag tyckt det verkat för jobbigt.
Vrid av rumpan. Skala bort skalet på rumpan...
Vrider av huvudet och sen pillar man upp skalet och tar tag om köttet så tar man tag i den lilla stjärtstumpen och drar ur räkan ur skalet.
Så gör jag iaf
Ta av huvudet först. Sen öppnar du på mitten av "magen" och tar bort den, sist drar du av stjärten. *galet dålig på räkans anatomi *
Antar man ska pilla bort den svarta rander som ligger längs ryggen? Vad är det, rom eller bajs? :S
Tja, det verkar som om alla gör i olika ordning. Jag lyfter på stjärtskalet och tar av det, sedan drar jag av huvudet och så vecklar jag ut räkan från mittenskalet. Men det är inte det minsta jobbigt
bajs
Köper aldrig mackor eller sallader med färdiga räkor så det vet jag ingenting om. Men usch, jag skulle inte vilja ha bajsranden kvar? Pillar jag då bort iallafall.
Har en norsk mamma som i sina yngre dar jobbade som "räkskalare" Efter noga utbildning hos henne så skalar man räkor snabbast så här:
-Stjärten av först (dra av den, hela stjärten åker med automatiskt)
-Sen skalar man av "ryggen"
-och slutligen nyper man av huvudet.
När man kommer in i det och får in snitsen så går det hur snabbt som helst!
Tack så mkt för alla svar :) då ska här skalas räkor den närmaste timmen iallafall.
Hur har de gått???
*extremt nyfiken