• Xgirl83

Hur nyttigt är nötter, frön och kärnor? Och kan nån tipsa om några goda?

Nötter är ju nyttigt, men hur är det med frön och kärnor? T ex pumpakärnor och melonkärnor? Är det någon som har bättre koll? Jag var precis inne i en muslimsk (tror jag det är) livsmedelsbutik, och en helt ny värld öppnade sig. Massor av nötter och sånt. Jag letar efter goda alternativ till godis och chips, men även som man kan ha till mellanmål t ex. Jag har redan hittat rostade, saltade pistagenötter som t o m sambon gillar.

• Svar på tråden Hur nyttigt är nötter, frön och kärnor? Och kan nån tipsa om några goda?
  • Ellekan

Vet bara att valnötter är nyttigast när det gäller fettsammansättning. Mycket omega-3fettsyror.

• väntar i Kina kön

Sitter just nu och äter nötter från olw (mini mellan naturell) osaltade och tänkte just vad likt fågelmat de är och helt smaklösa.

Det här var inte de bästa nötterna men jag har köpt OLW guld och de var jätte gott. Olika sorters nötter men de är ganska dyra tycker jag 39 kr för en påse men smakar de så kostare det.

Är nötter så nyttigt igentligen?

• gglitterr

Är himla mkt fett i nötter vilket betyder att du får i dig väldigt mkt energi, även om det är bra fetter, dvs nyttigt.

• Nervous wreck

Alltså, rostade, saltade pistagenötter eller vilka nötter som helst med salt ska man ju undvika om man vill vara nyttig. Det är dom naturella som är nyttiga.

• Xgirl83

Nervous wreck skrev 2008-03-29 16:22:28 följande:

Alltså, rostade, saltade pistagenötter eller vilka nötter som helst med salt ska man ju undvika om man vill vara nyttig. Det är dom naturella som är nyttiga.
    Fast det beror ju vad man vill uppnå. Om man som jag vill bli kvitt ett sockerberoende och ändå ha nåt på fredagskvällen så borde ju saltade nötter vara ett bra alternativ. Och det måste ju ändå vara mycket nyttigare än chips som innehåller både salt, konstiga tillsatser samt DÅLIGA fetter).

Men såklart att till mellanmål och sånt så väljer man ju osaltade, t ex valnötter.

NÅGOT gott måste man ju få äta.

Men ingen som vet nåt om fröer och kärnor?
  • theresev

Pinjenötter är rika på omättat fett, protein och mineraler.
    Pinjenötter kan man ha i sallader och wok, blanda i bröd och såser eller bara äta precis som de är. Med pinjenötter kan du också göra egen riktigt god pesto!

Solroskärnor är de skalade fröna från solrosen. De har en mild nötaktig smak och kan också användas i stället för nötter i många rätter. De är rika på protein, mineraler och vitaminer och har hög halt av nyttiga fettsyror, bl a Omega-6.
    Solroskärnor kan användas i bröd, kakor och frukosträtter. Naturella eller rostade är de jättegoda i sallader och wok.

Pumpakärnor är rika på mineraler, vitaminer och protein. De innehåller också mycket omättat fett. De är goda att strö i sallader och i müsli. Man kan garnera alla slags rätter med lite pumpakärnor eller ha dem i bröddegen och strö på bröd när man bakar.
    Och förstås - toppengoda som snacks!

• Xgirl83

Åh, tack för den bra informationen!!

Perfekt, solroskärnor tror jag att jag har två påsar här hemma, och även pumpakärnor har jag.

• boomi78

Jag är galen i pumpafrön, solrosfrön, sötmadel & hasselnötter!!! Rostar man dem lite i ugnen på en plåt blir det ett kalasgott "godis" med fina fetter i! Eller så har jag den här rostade blandningeni yoggin! Mums!

Svar på tråden Hur nyttigt är nötter, frön och kärnor? Och kan nån tipsa om några goda?