• illoi1

kuperad dobberman???

jag vet att det sedan 97 tror jag det är olagligt att kupera svans och öron på hundar i sverige jag vet oxo att det är förbjudet att ställa ut kuperade hundar.

men frågan är får man äga en kuperad dobber i sverige??
    får man inportera en kuperad dobber till sverige?? ställer frågan för att min granne har en springer i sin trädgård just nu och blev mycket förvånad när jag såg den har inte set någon på så många år.

• Svar på tråden kuperad dobberman???
  • iii

Ja man får äga en kuperad hund. Är grannens hund en import?

• illoi1

vet inte. den ser inte ut att vara mer än året i alla fal så troligt vis är det inport

• wice

en kompis till mig har en importerad dobberman med både kuperad svans och öron.. Aldrig hört från henne att det skulle vara olagligt..

• KisseNova

Nej, det är inte olagligt att ha en kuperad hund. Det går även att ställa ut för vissa domare.

Grannes hund bör väl vara en import med tanke på att den är kuperad på både svans och öron ?

• Nenne 71

Ja man får ha en kuperad hund men inte kupera i sverige. Man kan dock få dispans om hunden har skadat svansen och man måste kupera av den anledningen.

• illoi1
    Spartacus skrev 2008-03-29 16:06:26 följande:
    av vilken anledning kuperar man svans och öron?
    tror att det är sen gammalt de ser mer respekt ingivande ut med kuperade öron och svans. tyskarna hadde väl dobber  som vakt hundar i kriget och de ser så snäll ut med svans och öron de ser mer kaxiga ut utan lixom 
  • iii
    illoi1 skrev 2008-03-29 16:05:14 följande:
    vet inte. den ser inte ut att vara mer än året i alla fal så troligt vis är det inport
    Ja man kan ju anta att den är det, men tyvärr finns det idioter som själv ger sig på att kupera hundar i sverige så man vet aldrig..
    Min vän är amstaffuppfödare, och ett flertal intresserade hörde av sig och frågade om vi kunde fixa öronen på dom innan de såldes, eller om de själv kunde få göra det, trots att de visste att det var olagligt.
  • Bempa
    illoi1 skrev 2008-03-29 16:12:59 följande:
    tror att det är sen gammalt de ser mer respekt ingivande ut med kuperade öron och svans. tyskarna hadde väl dobber  som vakt hundar i kriget och de ser så snäll ut med svans och öron de ser mer kaxiga ut utan lixom 
    Nä, det har inget med utseendet att göra egentligen. Från början kuperade man dom eftersom dom ansågs som vakthundar. O för att en ev inbrottstjuv inte skulle kunna ta tag i svan o öronen så kuperade man dom.
    Man får inte kupera i Sverige, men man får äga en kuperad hund!
  • illoi1
    Bempa skrev 2008-03-29 16:17:13 följande:
    Nä, det har inget med utseendet att göra egentligen. Från början kuperade man dom eftersom dom ansågs som vakthundar. O för att en ev inbrottstjuv inte skulle kunna ta tag i svan o öronen så kuperade man dom.Man får inte kupera i Sverige, men man får äga en kuperad hund!
    smart
  • illoi1
    illoi1 skrev 2008-03-29 16:20:01 följande:
    smart
    men synd om hundarna
  • illoi1

om det nu är grannen som äger hunden har jag svårt att tro att hon bett dem om att de ska kupera fast omöjligt är det ju inte

• Hondjuret

Innehar man en kuperad hund i dag i Sverige är nog risken stor att det är just anledningen att man skaffat den. Jag blir helt matt av vilka procedurer och pengar folk lägger ut bara för att få en kuperad dobermann. Så jävla töntigt också. Skaffa lite självkänsla istället.

Svar på tråden kuperad dobberman???