• FruE

Tips mot katter i rabatten

Har problem med katter som gör sina behov i mina rabatter. Har själv inte katt, och tycker att detta är jobbigt/äckligt. Har sprutat vatten på de katter jag sett där(sommartid), men nu när det är så kallt vill jag inte göra det. Dessutom är det ju inte alla gånger man hinner med och se...

Nån som har nåt bra, miljövänligt tips på hur man håller katterna borta?

• Svar på tråden Tips mot katter i rabatten
  • Bästa jag

Hele pepparkorn i dina rabatter kan holde kattene borte.

• sanna77

Katter gillar när jorden är torr och lätt att gräva i. Alltså får man se till att den inte är det.

Plantera så tätt du kan i rabatterna. Blir det några luckor kan man sticka ner pinnar i jorden, det gillar de inte. Lägg grankvistar eller stora högar med löv i rabatten om vintern. Täckbark gör att jorden håller fukten bättre, och det kan också funka.

• FruE

Tack!!
    Ska testa med pepparkorn. Att det är för torrt tror jag inte, då det inte är nån skillnad på rabatterna i skuggläge och i sol, trots att den i skuggan är fuktig längre...

• atelli

Såg nån marknadsföring om nån speciell växt som skulle vara kattovänlig... Den luktade illa - för katterna, för oss människor var den mest oansenlig

ska se om jag hittar en länk

• Anna Panna

Jag har hört att kaffesump ska vara bra, har bara testat lite och hittills har det fungerat. Samlar nu kaffesump som ska ut i trädgården..... Billigt och miljövänligt och det luktar gott när man sprider ut det!!!!

• Mylta
    Svar på #2
    sanna77 skrev 2008-03-29 21:39:40 följande:
    Katter gillar när jorden är torr och lätt att gräva i. Alltså får man se till att den inte är det. Plantera så tätt du kan i rabatterna. Blir det några luckor kan man sticka ner pinnar i jorden, det gillar de inte. Lägg grankvistar eller stora högar med löv i rabatten om vintern. Täckbark gör att jorden håller fukten bättre, och det kan också funka.
    varken täckbark eller att jorden är torr eller fuktig hjälper tyvärr! vår grannkatt har varit i våra rabatter nu, och vi har täckbark på som är fuktig på vårigt vis....
    jag är så innerligt trött på det. men kan inte prova nån illaluktande växt heller då vi har innekatter som brukar trivas ute på altanen med oss på sommaren....
    Mylta with stars
Svar på tråden Tips mot katter i rabatten