Frälsningsarmén
Jag undrar om det är någon här på FL som är medlem i Frälsningsarmén? Eller känner du någon?
Jag tycker inte att man hör det så ofta nu för tiden....
Jag undrar om det är någon här på FL som är medlem i Frälsningsarmén? Eller känner du någon?
Jag tycker inte att man hör det så ofta nu för tiden....
Nä inget av det men jag lämnar alltid pengar i deras bössor och läser deras tidning..
Jag hade en gymnasiekompis som var med i frälsningsarmén. Hon var som folk är mest. Kanske du har träffat dem du inte vet om, som bara har sagt att de är kristna utan att bry sig om att nämna vilken församling?
Jag var rätt involverad i Frälsis under gymnasietiden. Det är en stor rörelse med mycket ungdomar. Jag blev själv rätt förvånad.. Har många kompisar som är kvar där. Jag kommer från början från EFS som är en del av Svenska Kyrkan.
Jag är uppvuxen inom Frälsis. Har visserligen gått ur som medlem, men föräldrar och familj är ff aktiva, och har många kompisar där. Har äv jobbat på högkvarteret. Vad vill du veta?
Hur blir man medlem där? undrar jag:P
Man går dit , säger att man är intresserad av att bli medlem. Sen får man gå ngn slags förberedande kurs, typ Alphakurs, och efter det tar man ställning till om man vill bli "soldat" eller "civilmedlem". Som civilmedlem får du inte bära frälsningsuniformen och jag tror inte det finns ngt "alkoholförbud" f civilmedlemmar. Sen blir man "upptagen" som medlem antingen under en gudstjänst eller under en mer informell tillställning - man väljer själv vilket som känns bäst.
Får inte frälsisar kröka?
Njaej...nej. När man blir frälsningssoldat avlägger man ett löfte om att "avhålla sig från alkoholhaltiga drycker". Har med dess ursprungliga verksamhet att göra - i Londons slumkvarter bland alkisar och prostituerade.
Men vet att det inte är helt ovanligt i min generation att man tar sig ett glas vin till maten, eller en öl då och då... Däremot festar man inte hejvilt, om du förstår...
Är jag FL:s enda frälsningssoldat? En stolt sådan i så fall