• Neko

Någon som använder/har provat p-plåster?

Funderar på om det kunde vara okej för mej... jag får för mycket biverkningar av minipiller men det borde ju vara lägre dos med plåster eftersom det blir en konstant jämn dos?

Vill inte operera in något så p-stavar och spiraler går bort.

Är det någon som vet om det är östrogen i p-plåster?

Ni som har provat, vad tyckte ni?

Använder persona nu men börjar bli lite less på alla röda dagar då man inte kan ha sex... kan inte använda kondom eftersom jag får ont av det/min sambo har för stor (omkrets) så ingen passar.

• Svar på tråden Någon som använder/har provat p-plåster?
  • annelioandreas

Jag har provat p-plåster. Tyckte det var skit, eftersom plåstren vägrade sitta fast på samma ställe (som dom absolut måste göra för att ge effektivt skydd) så jag slutade med dom efter 3-4 mån. nånting. Svindyrt-och svinkasst!

Alla tycker ju olika, men jag rekommenderar absolut inte p-plåstren.

• längtan09

Har du testat p-ring?`Jag har själv inte gjort det, men det verkar ju passa dina behov ändå. Om du inte får ont av den med, som du får med kondom.

• Anonym

Jag har pessar och det funkar kanon bra!!Du får det utskrivet av bm och får sen hämmta ut det och spermiedödande medel på apoteket

• Karro1

Jag har haft plåster och de som preventivmedel funkade väl bra, det enda problemet var det där med var man ska sätta dom. De är stora, synliga och otroligt fula så man vill inte sätta där dom syns. Samtidigt så gör det ont att ha de på ställen med tunn hud, tex innerlåren, insidan av armarna osv. :/

• Neko

Tack för svaren :) Nej, jag vill inte sätta in något så p-ring (visst sätts den in i slidan) och pessar går bort, jag tycker det är så obehagligt att ha något främmande i kroppen liksom ^^

Synd att det verkar vara så mycket nackdelar med p-plåster... de verkar dessutom innehålla östrogen enligt vad jag läste på fass :(

• Liini

Jag igen tycker p-plåster är det bästa preventivmedlet! Jag går inte upp i vikt, inga humörsvängningar och sexlusten finns kvar. Jag sätter plåstret just innanför trosan och det sitter som berget. Jag bor i Finland och använder ett som heter Evra, finns det i Sverige? Har före det provat flera olika p-piller men de funkade inte.

• Neko

Det är Evra jag har läst om :) På vilket sätt fungerade inte de andra p-pillrena för dej?

• Liini

Hade häftiga humörsvängningar, gick upp i vikt och hade noll sexlust med piller. Provade Mercilon och två andra som jag inte minns namnet på... Nu med plåster känner jag mej helt normal. Hade plåster ren före barnen och tog de nu tillbaka efter lillasyster. De är ju inte så snygga och kanske folk kollar lite extra, typ i gymmets dusch, men jag bryr mej inte.

• Anonym (go p-ring!)

Jag har testat p-plåster. Gillade inte alls dem... Tänk dig ett vanligt plåster, hur ser det ut efter någon dag? Jo där är svart ludd från kläderna på det... Precis så är det med p-plåster, jätte äckligt. Sen ramlade det av ganska lätt på mig så jag fick sätta på nytt oftare än vad man skulle (=dyrt). På sommaren fick jag ha detta svartluddiga plåster på rumpan (eftersom jag inte ville visa hela världen att jag hade plåster), hur sexigt är det?

Efter mycket om och men övertalade min bm mig att testa p-ring, var precis som du mycket anti mot det. Det fungerade perfekt! Kände inte av den och man kan ta ut den kortare stunder (tex vid sex) samt tvätta av den om man tycker den är ofräsch. Mensen som i vanliga fall var som niagrafallet i 7 dagar blev småblödningar i 3-4. Underbart!

• Neko

Anonym (go p-ring!) skrev 2008-04-16 13:02:48 följande:

Jag har testat p-plåster. Gillade inte alls dem... Tänk dig ett vanligt plåster, hur ser det ut efter någon dag? Jo där är svart ludd från kläderna på det... Precis så är det med p-plåster, jätte äckligt. Sen ramlade det av ganska lätt på mig så jag fick sätta på nytt oftare än vad man skulle (=dyrt). På sommaren fick jag ha detta svartluddiga plåster på rumpan (eftersom jag inte ville visa hela världen att jag hade plåster), hur sexigt är det?Efter mycket om och men övertalade min bm mig att testa p-ring, var precis som du mycket anti mot det. Det fungerade perfekt! Kände inte av den och man kan ta ut den kortare stunder (tex vid sex) samt tvätta av den om man tycker den är ofräsch. Mensen som i vanliga fall var som niagrafallet i 7 dagar blev småblödningar i 3-4. Underbart!
    Det lät rätt jobbigt det där med plåstret... tror ändå inte p-ring är något för mej, jag vill inte ha tamponger ens... har aldrig testat :P

Liini,

Du hade inget problem med sexlusten med plåstrena då eller? :)
  • Judy

Jag har testat p-plåster och jag tyckte dem var bra, fick inga biverkningar av dem och så.

Dock som många har skrivit så kan det vara bökigt med var de ska sitta, för de syns ju. Och sen när jag började träna och duschade ofta och blev svettig så satt de inte kvar så värst bra.

Du vill inte ha p-piller?

Annars kan jag rekomendera Yasminelle som är ett lågdoserat p-piller. Tror de innehåller samma ämne som Yasmin, bara i mycket mindre dos. Yasminelle innehåller nästan lika låg dos som p-plåster.

• Neko
    Judy skrev 2008-04-17 13:54:15 följande:
    Jag har testat p-plåster och jag tyckte dem var bra, fick inga biverkningar av dem och så.Dock som många har skrivit så kan det vara bökigt med var de ska sitta, för de syns ju. Och sen när jag började träna och duschade ofta och blev svettig så satt de inte kvar så värst bra.Du vill inte ha p-piller?Annars kan jag rekomendera Yasminelle som är ett lågdoserat p-piller. Tror de innehåller samma ämne som Yasmin, bara i mycket mindre dos. Yasminelle innehåller nästan lika låg dos som p-plåster.
    Nej, p-piller fungerar inte så bra för mej. Jag har provat mini-pe och cerazette och blivit gravid vid båda tillfällena, tom 2 ggr med cerazette. Dessutom hade jag nästan noll sexlust, fick vestibulit och blev alldeles konstig i humöret, jätteego och deprimerad... ^^ Tänkte att det kanske är mindre risk för det med någonting som ger en låg dos hela tiden än piller.
  • Judy
    Neko skrev 2008-04-17 14:25:03 följande:
    Nej, p-piller fungerar inte så bra för mej. Jag har provat mini-pe och cerazette och blivit gravid vid båda tillfällena, tom 2 ggr med cerazette. Dessutom hade jag nästan noll sexlust, fick vestibulit och blev alldeles konstig i humöret, jätteego och deprimerad... ^^ Tänkte att det kanske är mindre risk för det med någonting som ger en låg dos hela tiden än piller.
    Okej, men jag tycker du ska testa p-plåster, det kan ju fungera för dig! Du verkar inte ha så många andra alternativ heller så det är väl värt att testa.
  • Neko

Mja, jag har p-dator nu, men då kan man ju inte ha sex så många dagar :P

• Judy
    Svar på #14
    Haha, men du kan inte ha kondom de dagar du inte kan ha sex då?
  • Neko

Tyvärr inte, min sambo har så stor (i omkrets) att de vanliga man köper i affärer inte passar och då blir det ju lite extra krångel. Sedan så tycker jag att det gör lite ont med kondom.

• Judy

Okej, ja inte mycket att göra då!

Svar på tråden Någon som använder/har provat p-plåster?