• tidskriftssamlaren

Finns det egentligen någon anledning att spara gamla negativ?

Är i rensartagen och hittade en påse med en massa gamla negativ? Ska jag spara dessa...har inte gjort något med dem de senaste 20 åren och om det är något foto jag vill göra något med i framtiden så borde det väl räcka med själva fotot... med tanke på dagens teknik så räcker det väl med ett foto. Eller...? Kan jag slänga dem eller bör jag ha kvar dem?

• Svar på tråden Finns det egentligen någon anledning att spara gamla negativ?
  • mammatalman

om fotot försvinner eller brinner upp kan det vara bra med negativ. jag skulle vilja lägga alla negativ i ett bankfack men jag kommer aldrig så långt.

• lieh

Min anegativ är sorterade efter datum och händelse. Sen insatta i ett speciellt negativalbum som jag köpte billigt på ullared.

Sen förvarar jag negativen hos mamma.

Så brinner mitt hus har jag negativen kvar.
    Brinner mammas hus så har jag kvar korten som är hemma hos mig.
    Brinner båda husen river jag av mig håret.

• tidskriftssamlaren

Nej, jag kommer ju heller aldrig så långt, och nu när jag håller på och fengshuiar mitt hem...(näe, jag rensar bara), så är det så mycket grejor som jag inte använt på så många år, men som bara ligger där och tar plats. Vill bli fri. Har nyss flyttat och ska flytta igen om ett tag. Tänkte minska antalet flyttkartonger inför nästa omgång. Och jag kan inte gå och tänka på att det kanske kommer börja brinna en dag. Då får det göra det...och så får jag förlora korten. Men jag menar som sagt rent tekniskt...visst kan man använda sig av befintliga foton nu för tiden om man vill göra nåt med kort? Det behövs inte negativ...eller...behövs det det?

• Saskia

Det kanske är billigare/enklare att kopiera foton från negativ än andra foton.

• tidskriftssamlaren

lieh....hahahaha....ja, du låter strukturerad och ordentlig. Jag kommer aldrig att sortera dem så...det har jag tänkt i 20 år och det har inte blivit än. Så jag får inse att det inte blir av.

• TjorveniSkåne

Man kan scanna in negativen! Funkar tydligen jättebra, man kan sedan "invertera" till riktiga foton med bildbearbetsningsprogram. Det kräver ju nästan att man bryter benet för hur ska man annars orka sitta och scanna in alla gamla negativer?

• tidskriftssamlaren

Ja...hur ska man orka det när man är en vanlig amatörfotograf? Näe, jag tror de åker i sopen!

• R Franklin
    Saskia skrev 2008-03-29 19:24:18 följande:
    Det kanske är billigare/enklare att kopiera foton från negativ än andra foton.
    Nja, skillnaden är snarare att negativen är orginalet. För varje gång man kopiera ett framkallat foto så blir det sämre medans negativet förblir detsamma.
  • Saskia

R Franklin skrev 2008-03-29 19:46:58 följande:

Nja, skillnaden är snarare att negativen är orginalet. För varje gång man kopiera ett framkallat foto så blir det sämre medans negativet förblir detsamma.
    ok! Fast jag fick betala extra när jag kopierade från foto
Svar på tråden Finns det egentligen någon anledning att spara gamla negativ?