Åldersgräns för insemination?
Är det ngn som vet om det finns liknande åldersgränser för inseminering som det finns för IVF på allmänna sjukhus?
Är det ngn som vet om det finns liknande åldersgränser för inseminering som det finns för IVF på allmänna sjukhus?
I linköping är det 25 års gräns
Vadå får man inte vara över 25?????? eller under????
Har hört att åldern för insemination är ungefär samma som för IVF. Dvs runt 35-40 beroende på klinik.
Sju av de offentliga klinikerna har högsta åldersgräns på 38 år medan de privata klinikerna i huvudsak har en övre åldersgräns på 43 år. En offentlig klinik behandlar inte kvinnor över 35 år, medan en privatklinik behandlar kvinnor upp till 45 år. Som jämförelse kan nämnas att samtliga offentliga kliniker har en övre åldersgräns för mannen på 55 år. Av de privata klinikerna har en klinik övre åldersgräns på 53 år, tre på 55 år, en på 55-60 år medan en inte har någon övre åldersgräns för mannen..
http://www.sos.se/FULLTEXT/108/2001-108-1/2001-108-1.htm
25 för att börja
i stockholm är det inte nån på huddinge vad jag vet, är 23 och ska dit snart. Men beror kanske på var problemet ligger?
jag hade precis fyllt 22 när vi gjorde ins. håller på med ivf nu också. (i västra götaland)
Till min sa läkaren att den var 25 års gräns min sambo är bara 24 men för att jag har en sjukdom så hänger han på mig när jag har åldern inne..men annars är det 25 i linköping så sa hon till oss i alla fall..
jag har bara hört från Linköping att det är 25 vid ivf eftersom det är en såå stor process men att man ska vara minst 18 för insemination