• bodrumbo

Åldersgräns för insemination?

Är det ngn som vet om det finns liknande åldersgränser för inseminering som det finns för IVF på allmänna sjukhus?

• Svar på tråden Åldersgräns för insemination?
  • Vickan I

Vadå får man inte vara över 25?????? eller under????

Har hört att åldern för insemination är ungefär samma som för IVF. Dvs runt 35-40 beroende på klinik.

jesset skrev 2008-03-30 08:54:54 följande:
    I linköping är det 25 års gräns
    google it goddammit!!!!
  • Vickan I

Sju av de offentliga klinikerna har högsta åldersgräns på 38 år medan de privata klinikerna i huvudsak har en övre åldersgräns på 43 år. En offentlig klinik behandlar inte kvinnor över 35 år, medan en privatklinik behandlar kvinnor upp till 45 år. Som jämförelse kan nämnas att samtliga offentliga kliniker har en övre åldersgräns för mannen på 55 år. Av de privata klinikerna har en klinik övre åldersgräns på 53 år, tre på 55 år, en på 55-60 år medan en inte har någon övre åldersgräns för mannen..

http://www.sos.se/FULLTEXT/108/2001-108-1/2001-108-1.htm

google it goddammit!!!!
  • Smålandstjej 85
    jesset skrev 2008-03-30 08:54:54 följande:
    I linköping är det 25 års gräns
    Va jag är 23 och vi ska dit i höst och göra det sa doktorn vi var hos idag...
  • Rosdraken

i stockholm är det inte nån på huddinge vad jag vet, är 23 och ska dit snart. Men beror kanske på var problemet ligger?

• Wednesday85

jag hade precis fyllt 22 när vi gjorde ins. håller på med ivf nu också. (i västra götaland)

• jesset

Till min sa läkaren att den var 25 års gräns min sambo är bara 24 men för att jag har en sjukdom så hänger han på mig när jag har åldern inne..men annars är det 25 i linköping så sa hon till oss i alla fall..

• Smålandstjej 85
    jesset skrev 2008-04-22 19:28:04 följande:
    Till min sa läkaren att den var 25 års gräns min sambo är bara 24 men för att jag har en sjukdom så hänger han på mig när jag har åldern inne..men annars är det 25 i linköping så sa hon till oss i alla fall..
    Udda men vi kanske får göra det på grund av att det är så självklart att vi inte kan få barn på egen hand!!!
  • Pillemajsan

jag har bara hört från Linköping att det är 25 vid ivf eftersom det är en såå stor process men att man ska vara minst 18 för insemination

• jesset
    Svar på #9
    skönt att ni får börja ändå..vi hade ej fått det med verken ivf eller insemenring om jag inte var sjuk och killen var bara 24..så det är skönt att vi får hjälp redan..kram
  • Smålandstjej 85
    jesset skrev 2008-04-22 21:51:41 följande:
    Svar på #9skönt att ni får börja ändå..vi hade ej fått det med verken ivf eller insemenring om jag inte var sjuk och killen var bara 24..så det är skönt att vi får hjälp redan..kram
    Okej ja jag vet inte jag är 23 och min kille är 32 så jag tycker det är udda om ja ska vänta 2 år när det är så självklart det blir inga barn. Och dessutom har vi snart försökt i 2 år så vänta 4 år på ett barn har ja ingen lust med...
  • Smålandstjej 85
    jesset skrev 2008-04-23 08:58:53 följande:
    okej..lycka till nu då..vilket får ni börja med då?
    insemenring detta blir det direkt finns inget annat alternativ...
Svar på tråden Åldersgräns för insemination?