• CasaMia

Orkidé - vilken kruka ska jag plantera om i?

Detta är egentligen ingen trädgårdsfråga, men kanske någon här ändå vet?

Det är dags att plantera om två av mina orkideer och jag tycker det verkar behövas något större krukor. Min fråga är:
    Måste man ha särskilda orkidékrukor - ska de vara i plast, eller duger terracotta?

Är det något annat jag ska tänka på?

Tacksam för hjälpför jag är totalt nybörjare

• Svar på tråden Orkidé - vilken kruka ska jag plantera om i?
  • Thuva03

jag har hört att det måste plantera den så att den får mycket ljus. Annars så blommar den inte. sen så ska den ha spec. orkidéjord. men det är vad jag har hört...... är också nybörjare på det.

Ungmamma till Världens Bästa THUVA!!!
  • Thuva03

oj det skulle man istället för det

Ungmamma till Världens Bästa THUVA!!!
  • meic

jag planterar om mina i sådana krukor i plast som är lätta att lyfta ur ytterkrukan (som jag alltid har i glas) så jag kan sänka dem i vatten varannan vecka

• CasaMia

Oki - så genomskinlig kruka är det som gäller? Var köper man såna? Jag bor tio mil från närmaste stad

• meic

hmm... jag brukar köpa mitt på blomsteraffärer, eller maxi har också.
    De har även orkidejorden och mossa om du vill ha det.

CasaMia skrev 2008-03-30 10:13:18 följande:
    Oki - så genomskinlig kruka är det som gäller? Var köper man såna? Jag bor tio mil från närmaste stad
  • veera

De flesta orkidéer går bra att sätta tillbaka i samma kruka som de har varit tidigare i.
    Man ska plantera om då "jorden" har förmultnat så att den ser nästan ut som vanlig blomjord, eller då orkidén håller på och växer ut ur krukan. Då är jorden så kompakt att rötterna får allt för lite luft och så torkar inte jorden upp så fort vilket kan leda till att rötterna ruttnar.
    Klipp bort ruttna och döda rötter. Om du behöver större krukor är genomskinliga plastkrukor bra. "Jorden" ska bestå av grov bark, kokosfiber och ev mossa. Det finns fördiga blandningar att köpa. Se bara till att den nya jorden inte redan har förmultnat!
    Jag har flera gånger köpt orkidékompost som liknar vanlig blomjord. Nu så köper jag endast kompost som är packad i genomskinliga påsar så att jag ser vad jag köper.
    De flesta orkidéer gillar att ha det lite trångt i krukan. Jag brukar plantera om mina orkidéer ca vart tredje år. Vissa har faktiskt växt mer än fem år i sin kruka.
    Var försiktig med de levande rötterna och lycka till med omplanteringen.

Saepe creat molles aspera spina rosas
Svar på tråden Orkidé - vilken kruka ska jag plantera om i?