• Hercules

hand och fotavtryck

Jag vill göra ett handavtryck som är utåt
    Jag tänkte att man kunde göra någon trolldeg som man trycker i men sen då när man ska gjuta gipsen i avtrycket hur ska jag få ut den?
    det kanske går om man inte bränner trolldegen fast detta sätt känns kanske lite krångligt

är det någon som har något annat förslag som inte kostar särskilt mycket?

• Svar på tråden hand och fotavtryck
  • Rusina

Hej!
    Testa fin sand, lite fuktig. Vill du inte ha sand på ytan av avtrycket kan du lägga plastfolie mellan gipset och sanden. Kanske kunde fungera.

• Ellekan

Jag har gjort med play-doh-deg och en pappring och gips.

Alltså så här:
    En rätt tjock platta med play-doh deg med barnets hand/fot-avtryck. En bred pappremsa som jag la runt degen så det blev som en kakformskant runt, gemade ihop remsan. tryckte ned en penna i degen där jag ville ha ett hål för att kunna hänga upp gipstavlan. Sedan hällde jag på gips och knackade bort luftbubblor. Sedan fick det stå till gipset "brunnit" och torkat. Pinnen/pennan måste dock bort så fort det stelnat lite. När jag var säker på att det var helt torrt och hårt var det bara att ta bort pappringen och den mjuka play-dohdegen.

• Stor mamma

Jag köpte babyart, men sen hittade jag denna avtrycksmassan man använder mycket billigare på nätet. Skall se om jag hittar det och lägga in på min sida senare idag så kan du hitta namnet där. Blev jättesnyggt. en hel hand blev det.

• Stor mamma

Nu vet jag vad det heter.

Massan heter alginat och vi köpte den från cebex. Dom är jättebra där, snabb leverans och trevliga att prata med.

Du kan läsa i vår blogg Skapa ett minne hur det går till och se avtrycken i vårt galleri

• ellinormaria

jag har gjort med vanlig trolldeg. det går aldeles utmärkt. när man tar bort det så använde jag vatten. gör man det snabbt under rinnande vatten så blir inte gipset blött, ha ingen färg i leran bara då är det ju inte hela världen ifall man missar nåt. hade min i en vanlig tallrik men var lite svårt att få bort så en papptallrik är bättre. jag lade en tråd/snöre i som hänganordning. sen skrev jag namn o datum i gipset när det stelnat lite kan ju vara roligt o veta hur gammal barnet är.

Ellinor 060121 Alva 070902
  • Skog

hej ni som köpt gips o gjort hemma var har ni köpt gipset ngnstans tacksam för svar på min sida

Svar på tråden hand och fotavtryck