• majlinsa

Minneskort till Canon eos 400

Jag är ute efter ett minneskort till kameran till bästa pris.. "Minneskort på minst 1 GB, gärna 133x-typ, CF/Compact Flash." rekomenderar de till kameran..

Hur många bilder kan man ta med 1gb, 2gb eller 4gb? Och är det någon av strlekarna du skulle rekomendera mer än de andra?
    Vart hittar jag minneskortet till bäst pris?

• Svar på tråden Minneskort till Canon eos 400
  • lia76

sök på pricerunner.se eller prisjakt.nu så hittar du bra priser.
    Netonnet kanske har.
    elgiganten, inwarehouse, dutinhome osv

I manualen som följer med kameran brukar det stå hur många kort man kan ta med olika inställningar och hur stort minneskort man har

Trollet BF 4/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Rabelais

Högsta upplösningen i RAW renderar bilder på ~8MB så du kan lagra ~125 bilder per GB.
    Oavsett vad som skrivs så funkar Ultra II-kort utmärkt och de är avsevärt billigare än Extreme-IV.

• Rabelais

EDIT: Ett fulladdat batteri klarar ca. 500 exponeringar innan det är slut. På ett 4BG kort får du plats med ~500 bilder. Snyggt, va?

• majlinsa

Rabelais: Så då har 8gb blir det altså 1000 bilder om man jämför med 2 gig som har plats för 250 bilder?

lia76: jag har ju ingen manual ännu o kolla i

• majlinsa

Vad är skillnaden mellan minneskortet Lexar High Speed 133X Compact Flash 2GB och Go Digital 2 GB Compact flash? Funkar båda två till kameran och blir det någon skillnad?

• Cyberdansken

Båda funkar till kameran, skillnaden ligger i så fall i hastigheten. Vet inte hur snabb det andre kort är, men om du tittat på specen så står det där.
    Och Rabelais har rätt, Ultra II kort funkar fint fint.
    Är du nybörjare och fortfarande fotograferar i jpeg så får du plats med ännu fler bilder per gigabit.

• Rabelais
    majlinsa skrev 2008-03-31 10:54:07 följande:
    Vad är skillnaden mellan minneskortet Lexar High Speed 133X Compact Flash 2GB och Go Digital 2 GB Compact flash? Funkar båda två till kameran och blir det någon skillnad?
    133x är dataöverföringshastigheten (data transfer rate eller DTR) och betyder 133 * nominell DTR. Nominell DTR är 150kB / sekund vilker betyder att 133x ger en hastighet på 20MB / sekund.
    Lägg dock märke till att det är host-to-flash som räknas, inte tvärt om.

Sandisk använder antingen Ultra II (10MB / sekund) eller Extreme IV (40MB / sekund) som benämningar istället. Värt att kolla upp är kamerans interna databushastighet så att du inte köper ett kort som är klockat snabbare än busen eftersom det skulle vara ett rätt onödigt slöseri.

Båda korten är CF och alltså kompatibla med kameran.
  • Rabelais

EDIT (jag gjorde det igen. Postade innan jag var klar):

Att rekommendera är märken såsom SanDisk och Kingston - lite dyrare men mycket bättre.

Svar på tråden Minneskort till Canon eos 400