• MikkisPikkis

*Mitt lila troll krånglar så med maten nu.

Mitt lila troll krånglar så med maten nu. Blir tokig!
    Hon har väl alltid ätit ganska bra... När hon var "liten" var hon jätteee glad i mat men inte längre.
    På dagis äter hon dock bra men inte hemma.

Hon äter helt själv utan att kladda och leka, det hra hon gjort sen länge.
    Vet bara inte hur jag ska få i ärtan mat längre. Jag är hemma på dagarna nu och hon ska inte vara på dagis nu men det känns på ett sätt väldigt motigt eftersom nu kommer hon ju äta sämre...

Hon sitter och sjunger och trallar och pratar om allt annat. och äter ett par skedar sen äter hon inte mer. Säger att hon är klar eller färdig och att hon ska gå ifrån bordet. VAd ska jag göra? truga? tjata? Låta henne sitta tills hon äter lr vad?
    Ska jag erbjuda mer måltider och oftare??

Nu äter hon frukost (dock alltid ganska så bra) vid ca 7.30
    Kl. 10-11 lite youghurt+ frukt
    kl12-14 sover middag
    kl15(ibland framåt 16) jätte dåligt med mat + frukt (äter alltid frukten)
    17.30 (ibland 18.30) gröt, youhurt +smörgås, Kvällsmiddag lr vad det nu blir...

Tacksam för lite råd, stöd och svar.

(jo, det är mest MAT/Lunchen hon inte vill ha. den lagade...Jag kanske är helt kaass i köket helt enkelt...?)

• Svar på tråden *Mitt lila troll krånglar så med maten nu.
  • Nellis

Min "stora" pojke som blir 3 nu i augusti är precis likadan. Hittills har vi försökt truga i han maten men nu har vi tröttnat. Äter han inte får han vara utan. Tidas nog så blir han hungrig och äter.
    Frågade även på Bvc om problemet och hon tyckte likadant som vi.
    Det värsta är att det känns så hemskt som mamma att barnet inte äter vvad man än försöker komma på för god mat.

• isablo

De flesta barnen kommer in i en period då
    de äter sämre, oftast är det inget att oroa sig
    för, barnen mår inte dåligt av det..

Är dom hungriga så äter de tids nog..

Förstår att du är frustrerad, men försök
    att variera ofta och försök få henne
    att smaka varje gång..

Lycka till!

• MaDdO

Samma här! Vår snart fyraåriga kille har ALDRIG ätit bra, men han följer sin kurva iaf! Han äter oxå bra på dagis så tack och lov för att han får vara 5 tim, 3 dagar/vecka nu när jag är mammaledig med lillasyster, så han hinner äta lunch dom dagarna iaf! För hemma får man truga i honom! Någon expert sa att "vill barnen bara äta pannkakor 7 dagar i veckan så låt dom göra det" men JAG anser inte att man ska låta dom göra det för dels så gör jag inte två olika middagra varje dag och dels så tänker inte VI äta pannkakor varje dag! *ler* Så här får han IBLAND välja själv om han vill äta gröt eller pannkakor om vi andra äter annat, men oftast SKA han äta av vår mat och vi brukar säga att "detta är det som serveras, äter du inte detta får du inte heller nåt annat" så då brukar han trycka i sig lite till (eftersom han gärna skulle vilja ha en glass efter maten om mamma är snäll *S*)! Men vi har nog släppt mer på det nu, äter han inte så fine, då får han gå från bordet, innan försökte vi nog mer! Och nu äter han faktiskt ganska bra helt plötsligt *peppar peppar* ;) Så det kommer, visst blir man orolig men så länge hon följer sin kurva (gå till BVC och kontrollväg om du inte nyss gjort det) så ÄR det ingen fara! Det ÄR som alla säger: inga barn svälter ihjäl i Sverige tack och lov, dom äter när dom e hungriga!

Ett tips med: kolla under en dag hur mycket hon dricker och vad, för det kan mätta otroligt mycket! Finns en del barn som BARA dricker och inte orkar mat för det, även om dom såklart MÅSTE dricka oxå!

Lycka till!

• MikkisPikkis

Hur mycket ska dom "normalt" dricka/dag??

• MikkisPikkis

Tack för alla svar också!

• nattuggla

JAg har en dotter på (snart) 1 år och 10 mån. som nu är inne i en period då hon äter dåligt. De flesta barn har nån sån period och för min dotter har det hunnit bli flera. Däremot har hon alltid gått upp tillräckligt i vikt, så jag har inte brytt mig under dessa perioder. Det är oftast middagen som hon inte rör alls. Eftersom hon redan slutat med middagsvila, så tycker jag hon borde ha behov av att äta mer. Som idag till exempel:

9.30 gröt + bröd, hon åt några skedar gröt och ett halvt bröd
    12.30 lasagne (som hon i vanliga fall älskar), åt bara hälften av en normal portion
    14.30 ett päron + ett digestive-kex
    17.00 var det potatis och fisk, hon åt inget alls men jag fick i henne en liten bit av ett knäckebröd
    20.00 fil + en smörgås

• MikkisPikkis

Nattuggla: hur mkt dricker din tös mellan måltiderna? Och till?
    Funderar på om min plutt kanske dricker sig lite mätt??

• nattuggla

Hon dricker inget mellan måltiderna..bara nån enstaka gång. Till måltiderna blir det 1 mugg med mjölk. Undrar om inte det är lite lite??

• MikkisPikkis

Min flicka dricker ett halvt-till ett helt glas mjölk/vatten/saft/juice till måltid. Och mellan dricker hon kanske 2 stora muggar.(kanske 3/DAG)
    Sån där mugg med spillfritt lock... (ganska stor, lång mugg)
    Brukar ha det ståendes framme... Också olika vad det är i...

Hm...jag kanske ger lillan för MKT att dricka...

• Emmi 03

Hej! Jag har en dotter på snart två år o hon är inte stor i maten precis.. Har försökt med allt känns det som. I bland funkar det bättre o ibland sämre. Det går bättre med vissa rätter som pyttipanna o korv. Det är inte kul när de inte äter. Min tjej dricker nog oxå ganska mycket men hon säger till själv att hon vill ha vatten o blir ju såklart jätte arg om hon inte får dricka så mycket hon vill, för jag vill ju att hon ska få i sig lite mer mat i stället.. Hon äter oxå alltid frukten.. Tycker oxå att det är svårt o veta vad man ska göra. Har lust att bara säga att nu får du ingen mer mat o ta bort tallriken men samtidigt vill man att hon ska få i sig nåt eftersom hon redan är så smal & då blir det lätt att man gör nåt som man vet att hon iallafall äter lite av. Ja det är svårt det där... Hur mycket väger hon o hur lång är hon? Jag var tydligen lika dan själv som barn så jag får väl igen det nu..

• MaDdO

Ge vatten emellan måltiderna istället för saft eller juice för jag kan tänka mig(ren gissning dock) att saft mättar mer! Tycker dock inte det låter som om hon dricker för mycket, för vätska ska dom juh ha, men försök få henne att äta först iaf! Här får sonen äta en macka innan han alls får nåt att dricka till frukosten! Samma vid lunch och middag, han måste börja äta och äta en del innan vi ger dricka och då inte fulla glas! Emellan måltiderna får han dricka som han vill men inte FÖR nära en måltid, försöker ha koll på det! Återigen ett lycka till och meddela gärna hur det går!

Svar på tråden *Mitt lila troll krånglar så med maten nu.