• Sajjaa

Svullnad som inte går ner=farligt?

Testar atrt lägga ut min fråga även här...

Är idag i vecka 35+5

Såg på fredag kväll att mina fötter var svullna, tänkte inte mer på det utan gick å la mej. Igår såg de groteska ut. Får inte på mej skorna ordentligt. Läste lite om svullnad och det står på en del ställen att det ger med sig under natten om det är "ofarligt". Sagt å gjort, jag mätte mina stackars fötter igår för att ha ordentlig koll på dom. Samma sak även i morse. De är exakt lika stora som de var igår. Bör man ta det som ett varningstecken eller är det fullt normalt?

• Svar på tråden Svullnad som inte går ner=farligt?
  • Abrakadabra

Ja, du ska ta det som ett varningstecken även om det kan vara helt ofarligt. Ring förlossningen och beskriv dina symptom, det kan vara havandeskapsförgiftning.

• Ms milla

Men va???  mina fötter har sett ut som ballonger i en veckas tid nu!  dag som natt!  kan det vara farligt??  det gör inte ont.
    Har i och för sig ont i huvudet och har haft det i 2 dagar nu men..
    Vart kan man läsa om sådant då?  om svullnad alltså?

• Sess82

När m an är gravid och blir väldigt svullen och det inte ger med sig under natten när man får vila så kan man misstänka havandeskapsförgiftning. Hittade på vårdguiden den här texten:

Symtom

Högt blodtryck och äggvita, protein, i urinen är tydliga tecken på havandeskapsförgiftning.

Tecknen kan vara svullna händer, fötter och ansikte samt att du snabbt ökar i vikt. De flesta gravida kvinnor känner sig svullna under graviditeten, men om svullnaden inte går ned över natten bör du kontakta din mödravårdscentral.

Flimmer för ögonen, huvudvärk och smärta i övre delen av buken kan vara tecken på en allvarligare form av havandeskapsförgiftning.

Havandeskapsförgiftning visar sig vanligen under senare hälften av graviditeten. Den är extremt sällsynt före 24 veckors graviditetslängd och senare än ett par dagar efter förlossningen. Den försvinner oftast inom två veckor efter förlossningen.

Havandeskapsförgiftning kan utvecklas gradvis under en längre tid eller inom loppet av några timmar.

Länk:www.vardguiden.se/Article.asp

BF april 2008
  • Ms milla
    Sess82 skrev 2008-03-30 14:50:19 följande:
    När m an är gravid och blir väldigt svullen och det inte ger med sig under natten när man får vila så kan man misstänka havandeskapsförgiftning. Hittade på vårdguiden den här texten:Symtom Högt blodtryck och äggvita, protein, i urinen är tydliga tecken på havandeskapsförgiftning. Tecknen kan vara svullna händer, fötter och ansikte samt att du snabbt ökar i vikt. De flesta gravida kvinnor känner sig svullna under graviditeten, men om svullnaden inte går ned över natten bör du kontakta din mödravårdscentral. Flimmer för ögonen, huvudvärk och smärta i övre delen av buken kan vara tecken på en allvarligare form av havandeskapsförgiftning. Havandeskapsförgiftning visar sig vanligen under senare hälften av graviditeten. Den är extremt sällsynt före 24 veckors graviditetslängd och senare än ett par dagar efter förlossningen. Den försvinner oftast inom två veckor efter förlossningen. Havandeskapsförgiftning kan utvecklas gradvis under en längre tid eller inom loppet av några timmar.Länk:www.vardguiden.se/Artic le.asp?ArticleID=3837
    Tack så mycket!  Får ringa min bm och höra lite med henne i morgon..
  • Theia

Jag va toksvullen i flera veckor när jag väntade dottern... man blir de när man är gravid...

• Abrakadabra

Sorry! Menar såklart inte att skrämma någon. Men det är bättre att kolla en gång för mycket än en för lite ? en väninna till mig fick havandeskapsförgiftning som blev rätt illa. Både hon och barnet mår i alla fall finfint, de återhämtade sig några dagar efter förlossningen.

• Sess82

Jag har HF så jag vet hur det är. Det är ju inte bara svullnad man går efter för att fastställa HF utan mycket annat med. Detta är vad som gjort att de anade att jag hade HF. Fick det bekräftat i torsdags och kommer ev bli igångsatt.

Högt blodtryck
    Protein i urinen
    Huvudvärk
    Lågt värde för blodplättar
    Andra höga blodvärden
    Svullna fötter och ben
    Stickningar i ansiktet
    Flimmer i ögonen
    Stickningar i ansiktet

BF april 2008
  • vadskajaghetadå

min svullnad kom på en natt bara, och i samband med högt blodtryck + äggvita.

om man BARA har ett av dessa symptom är det sällsynt att det är HF.

bara svullnad, bara högt blodtryck, bara protein.

*~~~v 27~~*
  • Sajjaa

Tack för era svar;)

Fick mitt blodtryck kollat idag av min kusin som utbildar sig till sjuksköterska. Men det var normalt. Tycker jag känner mej så trött och orkeslös bara, men det kan väl bero på vad som helst.
    För inte är det väl risk för hf utan högt blodtryck?

• Sess82

Vanligast är att man får högt blodtryck och läcker protein i urinen. Jag gick med ständig huvudvärk och så hade jag högt blodtryck i en vecka men då ville de inte säga att det var HF. HF sa dom inte förrän jag hade protein i urinen också.

BF april 2008
  • Sess82
    Sajjaa skrev 2008-03-30 23:12:03 följande:
    Kom inte proteinet förrän i efterhand menar du?

Huvudvärk har jag haft en månad nu.
    Svullnad i kroppen (extremt) i säkert 2-3 veckor.
    Högt blodtryck hade jag i v 35-36, sen gick det ner en vecka och upptäcktes i torsdags att det var högt igen.
    I torsdags kom blodprovssvar till min bm och då fick jag komma in på en ågng och kolla BT och lämna kiss. Då upptäcktes +1 protein i urinet. Alla dessa symtom och värden gjorde att hon ringde direkt till danderyds och jag fick en dryga timme på mig att ta mig dit för fortsatta prover. De gjorde ctg och ul och fick lämna nytt blodprov igen.
    hade en ny tid hos bm imorgon bitt så vi kom överrens med läkaren på DS att avvakta tills dess, men skulle jag bli sämre under helgen var jag tvungen att åka in direkt. Får se vad mina värden visar imrogon. Ska kolla BT och lämna urin igen. Verkar som igångsättning nu i veckan är akutellt för min del.

Protein kommer alltså inte på en gång om man få rhögt blodtryck eller nåt av det andra. Och jag hade ju bara +1 nu men det kan komma och stiga väldigt fort så därför måste man åka in på en gång om man länner sig sämre.

BF april 2008
  • MadeleneJ

Jag åkte upp igår till förlossningen för att jag svullnade upp i ansiktet, händer, ben och fötter. De tog prover för havandeskapsförgiftning, men de va de inte. De sa att de va normalt att svullna upp. Och att det var vanligt att man hade mera symptom än svullnad om man har havandeskapsförgiftning + att man svullnar upp runt ögonen då. Så sa det till mig.
    Men självklart ska du ju kolla upp dig om du äår orolig!

Svar på tråden Svullnad som inte går ner=farligt?