• Jen nifer

kWh, hur mycket drar erat hus?

Vi har problem med elen i vårt hus.
    Någonting är väldigt fel, vi har skyhöga räkningar.

Nu ska vi mäta förbrukningen 1 dygn o se.
    SÅ vet ni ungifär hur många kwh erat hus drar på ett dygn? Vad har ni för uppvärmning?

( Vi har en kombipanna, men vi värmer upp huset genom att elda i kaminen. Så INGA element i huset är på. Endast hushållsel och uppvärmning av vatten. Ändå har vi ett antal tusenlappar i räkning varje månad)

Vi har dragit ut en gammal frys i källaren, och kommer dessutom nu sätta in en pelletsbrännare. Men vi funderar ju på om de är fel på elmätaren.

Nu är våran prinsessa här
  • Svar på tråden kWh, hur mycket drar erat hus?
  • Jen nifer

Tog sista räkningen o räknade ut.
    VI har i snitt en förbrukning på ca 53kWh per dygn.
    Då INGA element. Bara lite hushållsel och uppvärming av varmvatten. Och vi försöker dessutom vara sparsamma.

Hur kan det komma sig?

Hade vi haft full fräs på elementen så hade det hela varit helt okej.
    Men att att ha "vedeldat", 
    och alltså bara lite hushållsel och lite varmvatten o en räkning på en bra bit över 2000kr

Hade för mig att elektrikern sa att en normalförbrukning här kund evara ca 15-25Kwh/dygn. VI har det dubbla.

Funderar på om de kan vara fel på pannan??? Vad tror ni?
    Kan man koppla ur pannan själv smidigt?
    Tänkte testa de ett dygn o se skillnaden, vi förlorar varmvatten 1 dygn men de får gå.

• Zenobia

Våran el låg på 1244kWh, har bara några få ellement igång och så luftvärmepumpen då. Sen är det för varmvatten då.
    Men vi har en bra isolerat hus också och sen är vi borta en vecka i månaden.

• Zenobia

Hur är det med varmvattenberedaren, är den gamal? För dom är energislukare.

• malin7502

Tog vår årsförbrukning på 14223 kWh och delade med 365 - vilket ger en dygnsförbrukning på genomsnitt 39 kWh...

Radhus, direktverkande el med gamla element ca 140 kvadrat.

• Angelven

Hur har du stängt av elementen ?

Med vattenburen värme så hjälper det ofta inte att vrida ner dom - man får antingen stänga av elpannan eller stänga av cirkulationspumpen (det senare kan vara en dålig idé om man har som jag, väldigt gamla element - risk för en rostprop om man stänger av...)

• Jen nifer

okej, vi ska pröva(om vi nu hittar rätt avknapp/vrede på pannan)
     se om de blir nån skillnad

• Anghammarad

Vi hade tidigare vattenburen elvärme och med alla element avslagna så gick det ungefär 25 kwh per dygn. Det var då med den vanliga uppsättningen tv apparater och datorer som stod på samt två frysar och en kyl.

Jag tror det är större risk att ni har någon eltjuv, dvs något kylskåp eller så som drar en väldig massa el i onödan än att det är något egentligt fel på pannan. Det kan ju också vara så att ni har onödigt hög temperatur på tappvarmvattnet. Högre än 60 grader behöver det inte vara.

• Jen nifer

vi har varken speciellt varmt vatten, vi har slängt den gamla frysen resten är i stort sett nytt. Inga andra elektriska prylar som skulle kunna dra så hemskt mycket, därför vi funderar på pannan.

• Miss Lau

Har aldrig mätt under bara ett dygn men ungefär 41 kWh drar vårt radhus på 155 kvm.

Vi har elvärme (i golvet nere och luftvärmepump på övervåningen),varmvattenberedare, kör disk och tvättmaskin varje dag och förbrukar förmodligen rätt mycket el.

• Jen nifer

valmar: okej, vi bor på 100kvm, inga element, förbukar enligt mig lite el.
    Så vi borde ju inte ha mer än er tycker jag.

Men vi får ser om problemet försvinner när vi slutar använda elen i pannan o eldar pellets istället.

Svar på tråden kWh, hur mycket drar erat hus?