• Puffen

Vad gör man åt åderbråck?

Är i v.16

Har fått hemskt åderbråck på vänstra benet.
    Det gör ont när jag står på foten, det spränger och kliar i huden.

Andvänder såndär salva och stödstrumpor men tycker inte det hjälper.

Hur får man bort svullnaden och det onda?
    Inte kul att vara blå-lila men hellre det än smärtan!

Mamma till 2 & väntar tvillingar i september
  • Svar på tråden Vad gör man åt åderbråck?
  • Winterfresh

Ha benet i högläge så ofta du har möjlighet till det...

• Ann Lee

Du kan också köpa en kräm på apoteket som heter hirudoid tror jag... och smörja in på benet.

• blommanigbg

Du kan gå till din vårdcentral, så en läkare får titta på ditt ben. Man opererar åderbråck. Man kan också göra en injektion i benet så blodkärlet drar ihop sig..

• Blue Bear

Åderbråck opereras, ja.. men inte på gravida..

Ådebråck blirvärre och jobbiare under graviditeten som sedan kan bli mkt bättre efteråt att man inte behöver op.

Rekomenderar att kolla med apoteket..

• blommanigbg

Menar såklart att hon inte ska operera sig nu när hon är gravid..

• Puffen

Den där salvan, Hirudoid, har jag. Smörjer och masserar 2ggr om dagen.

Idag efter morgon promenaden fick jag svinont!!

Mamma till 2 & väntar tvillingar i september
  • Misja

Jag ska ge dig ett bra tips;
    Jag har haft åderbråck under hela graviditeten, mest på vänster ben, såna där ytliga lila. Kliar, spränger och känns tungt i foten.
    När jag var hos en massör för någon månad sen, så smörjde hon benet lätt, sen strök hon UPPÅT benet med handen (som man klappar en katt ungefär) i ca 2 minuter. Sen visade hon mig benet och åderbråcken hade bleknat rejält!

Hon rekommenderade att min sambo skulle stryka så varje kväll i ca 2 minuter med lotion/olja. Inget hårt tryck, och inte massage! Då kan de tunna ytliga kärlen skadas.

Lycka till!

• Puffen
    Misja skrev 2008-03-31 08:33:54 följande:
    Jag ska ge dig ett bra tips;Jag har haft åderbråck under hela graviditeten, mest på vänster ben, såna där ytliga lila. Kliar, spränger och känns tungt i foten.När jag var hos en massör för någon månad sen, så smörjde hon benet lätt, sen strök hon UPPÅT benet med handen (som man klappar en katt ungefär) i ca 2 minuter. Sen visade hon mig benet och åderbråcken hade bleknat rejält!Hon rekommenderade att min sambo skulle stryka så varje kväll i ca 2 minuter med lotion/olja. Inget hårt tryck, och inte massage! Då kan de tunna ytliga kärlen skadas. Lycka till!
    Tack för tipset!!
    Min BM sa att jag skulle massera vilket känns väldigt konstigt och obehagligt. Jag lyder ditt råd istället! TACK!
    Mamma till son-02, son-07 och snart två -08:or
  • blommanigbg

Jag har för mig att tåhävningar är bra... Då pressas blodet uppåt..

• Misja
    Puffen skrev 2008-03-31 08:51:21 följande:
    Tack för tipset!!Min BM sa att jag skulle massera vilket känns väldigt konstigt och obehagligt. Jag lyder ditt råd istället! TACK!
    Det var så lite så..
Svar på tråden Vad gör man åt åderbråck?