• barn04

sova på mage? rygg? vänster eller höger sida? sittande?

Näe nu känns allt rörigt... hur bör man göra? ska man bara sova på vänster sida och/eller halv sittandes????

e det verkligen farligt att sova på andra sätt(mage,höger sida, på rygg)om man har en helt normal grav?

• Svar på tråden sova på mage? rygg? vänster eller höger sida? sittande?
  • Snart sommar

Nej, sov på det sätt du finner bekvämt. Blir det inte plats för pyret kommer det nog säga till med sparkar och du får en känsla av att svimma innan det är farligt för barnet (om du tänker på att ligga på rygg kan göra att barnet/livmodern klämmer på kroppspulsådern).

• LyNxQ

Sover man på vänster sida fungerar flödena genom kroppen som bäst, men känner du inget obehag så tror jag inte att det är någon som hest fara för varken dig eller bebisen!
    Halvsittandes brukar rekomenderas om man har halsbränna, för det kan hjälpa lite..

• jennyug

VA ??? är det farligt att sova på höger sida?? vet att man kan få sämre blodflöde om man ligger på rygg, men att man ska sova på vänster sia el halvsittande hade jag ingen aning om

• Dott

Är i v31 o sover fortfarande på mage...

• Spartacus

ja, kommer du på ett bra sätt så hör gärna av dig!

allvarligt talat, man sover itne så mycket...
    det GÅR inte ligga på rygg, man mår fruktansvärt dåligt av det, ena sidan känns obekväm, magen fungerar ju verkligen inte! så jag ligger på min vänstra sida och vaknar varannan timme av ryggvärk, lägger mig på rygg i några sekunder och sen vänster sida igen...

behöver jag säga att jag är beredd att gräva ut ungen med sked om det här går på övertid

• LyNxQ

Det är inte så att det är farligt att sova på höger sida, men med tanke på hur de inre organen är placerade är det liiiite bättre flöde om man sover på vänster sida.. men frågan är om det inte är försumbart..
    Jag brukar sova på mage/framstupa sidoläge med vänstra kinden nedåt.. Nu får jag liksom kila emellan högerbenet så inte magen får ta all tyngd, för då känns det obehagligt.

Ligger jag på rygg blir jag typ lite anfådd efter en stund

• LyNxQ

Har funderat på att skära ut ett lagom stort hål i bäddmadrassen, så kanske det funkar att sova på mage
    Natten efter förlossningen var det jätteskönt! Då kunde jag äntligen sova på mage! Men dagen efter blev brösten superömma och svullna, så då gick det inte igen

• Eisa

Jag sover på höger sida i alla fall och barnet lever än.

• Mums

kudde mellan knäna, sidan, o tempurmadrass. det är min bästa rekommendation.

Svar på tråden sova på mage? rygg? vänster eller höger sida? sittande?