Yoga: Kobran/Hund med uppåtvänt ansikte
Är det något yogaproffs därute som kan förklara varför urdhva mukha svanasana ibland kallas kobran och ibland hund med uppåtvänt ansikte?
Är det något yogaproffs därute som kan förklara varför urdhva mukha svanasana ibland kallas kobran och ibland hund med uppåtvänt ansikte?
Uppåtgående hud ; höften lyfts av golvet och du stabiliserar hela bålen
Kobra: höften stannar på golvet och du strävar efter att töja ut hela magen och extendera ryggen maximalt.
lillagryn2: Hur menar du "Höften lyfts av golvet"? Höften lyfts väl av att man sträcker sig uppåt-framåt med sträckta armar och spända muskler?
I de flesta böcker om yoga jag läst rekommenderas man INTE att låta höften ha kontakt med golvet pga att man kan göra fel i svanken, ja- du vet säkert vad jag menar så jag förklarar inte närmare: I Jahrmann/Nygåård står det t.ex: "Du bör aldrig ha lår och höfter mot golvet när du gör denna övning eftersom du då riskerar att knäcka till ryggen på ett okontrollerat sätt".
I senaste numret av Yoga Journal utförs ställningen - som här kallas "urdhva mukha svanasana (Upward-facing dog pose)" på exakt samma sätt som på de bilder där den kallas kobran.
Kobran hette tydligen förr magsträckarövning eller liknande.
Eftersom båda har samma namn på sanskrit så är det ju uppenbraligen samma position. Min gissning är att det rör sig om olika skolor, som t.ex att Adho mukha svanasana - hund som tittar neråt - kallas triangeln i kundaliniyoga. De gör inte trikonasana i kundalini.
ja,men i kobran extenderar du ryggen så mycket att höften stannar, det är meningen med positionen - en ryggradsextension
du undrade över skillnaden och om du jämför kundaliniyoga med ashtangayoga kan du hitta fel överallt
kobran är en mer passiv töj från klassisk hathayoga, nedåtgående hund en vinyasarörelse där du är aktiv
vinyasa=länkad med andning under rörelse
Ja... men nedåtgående hund är ju inte vad jag talar om. Jag talar om upward facing dog, som ser ut och utförs exakt likadant som kobran.
Min fundering var snarare varför det finns två olika namn på ngt som heter en sak på sanskrit, och det fick jag ju reda på när jag gjorde efterforskningar.
Att det kallas olika är ju inget fel, bara olika traditioner inom yoga. Jag jämför inte kundalini med ashtanga, jag reflekterar bara över terminologin.
Tack för att du tog dig tid att svara!
Om du orkar svara igen så har jag en till fråga: Om man gör urdhva mukha svanasana i vinyasasekvensen, på inandning så klart, då kan det väl inte skilja så mycket från när man gör den som en del av solhälsningen? Det beror förstås på hur fort man gör solhälsningen, men om man gör den enligt poweryoga, på en utandning. Vad säger du om detta?
Ett tillägg till mitt inlägg: Nu talar jag om vanliga hobbyutövares förmåga att utföra rörelserna, inte om man är superflexibel och kan göra de extrema lägena av positionerna, för då antar jag att man ska kunna i princip föra ihop fötterna med hjässan i kobran, och då måste ju höften vara kvar i golvet...
Ok, jag skrev slarvigt
uppåtgående hund är en vinyasa, kobran är en statisk övning
alla extensioner görs på inandning, tumregel men naturligtvis kan enstaka undantag finnas
uppåtgående hund förekommer knappast någon annan stans än i en hunden vinyasa
I kobra SKA höften stanna i golv, den är alltså inte en övning för den stele eller ryggömme nybörjaren
det finns hur många solhälsningar som helst, men uppåtgående hund är den man använder i ashtangayogan
poweryogan är inte en enda skola, massor av människor har hittat på egna lösningar och skrivit böcker-ska du läsa bra poweryogaböcker så läs Brían Kest, Shiva Rae eller varför inte Ulrika Norberg
Alla övningar kan ha tusen varianter, det är din kropps behov som skapar normen.
Tack för tipsen! Jag ska titta på Yoga Journals hemsida och kolla just höftens placering i kobran, för jag vill se i bild hur det ser ut så att jag inte gör fel. Jag har antagligen blivit felinformerad men måste kolla på lite fler ställen innan jag bestämmer mig för hur jag själv ska göra.
Jag är skeptisk till att ha höften i golvet pga att jag inte tror att mina magmuskler är tillräckligt starka för att skydda ryggen i den rörelsen, så jag kör nog med lyft höft oavsett.
För att gå ytterligare till botten med det här ska jag ställa samma fråga till min gamla yogalärare Karin Tydén. Jag är ju ingen expert, men det är hon.
Jag rättar mig själv ang ett tidigare inlägg. Jag skrev "om man gör den enligt poweryoga, på utandning. Jag menade givetvis på inandning. Sträckning = inandning.
Jag kollade på yogajournal.com under poses och browse index. Här är kobran och uppåthunden två olika ställningar på det sättet som du har beskrivit. Här heter kobran bhujangasana eller ngt liknande, jag har inte sidan framför mig. Det är alltså begreppsförvirring i poweryogan på svenska som har gjort att båda kallas för samma. Egentligen kan man säga att kobran inte finns i poweryoga utan det är uppåthunden som de kallar för kobran, ok, jag fattar.
Alltid kul att lära sig något nytt.
korrekt
bujhingasana=kobra
adho mukhva svanasana=uppåtgående hund
/yogalärare sedan 1999
OK
/lingvist sen 1989
Namaste
I hathayoga finns solhälsning med kobra, så det är inte konstigt att det blir rörigt
en 5000-årig tradition grenar sig naturligtvis
... mmm... fast urdhva är väl upp och adho ner?
Ja, det är förvirrat. Speciellt sen när inte alla yogalärare har full koll. Synd, för jag tyckte Jahrmann/Nygåård var jättebra. Jag får kolla upp den sekvens jag gör där ur och jämföra med yogajournal.
hahahahaha, ja naturligtvis
fniss
lite trött idag, urdva mukhva svanasana
jag fastnade i min downward dog...
sorry
Ikväll ska jag rasta min nedåtvända hund.
... och den uppåtvända också, för den delen.