• nidaros

Mensdebut!

Jag skulle bara vilja veta lite om när menstruationen börjar debutera eller vad ni har för erfarenheter från era barn.

Vilka signaler finns innan det väl bryter ut.
    Själv har jag en liten 9-åring så jag hoppas att det kommer att ta ett tag till men hon har ett riktigt kraftigt humör och jag misstänker att hon börjat få lite flytningar.

Själv var jag sen med detta och det sägs ju eller sades i alla fall när jag var ung att man brås på sin mor i dessa fall.

Det man kan göra idag gör jag i morgon
  • Svar på tråden Mensdebut!
  • Tjohalia

Du kanske skulle ta ett samtal med henne om det här med mens och sånt, säg att dte bara är att fråga om hon undrar något. Minns av egna erfarenheter att sånt kan vara riktigt pinsamt när man är i den åldern Mina föräldrar hade inte "blommor och bin" samtalet med mej förrens jag hade fått min mens och det var i senaste laget (jag var 12 år), jag hade nog behövt det lite tidigare när jag undrade som mest, vid det laget visste jag redan det mesta tack vare tidningar och kompisar.

• nidaros

Vi har pratat om det en hel del tidigare så hon vet i alla fall att det kommer att komma, just nu vill hon inte prata någonting om våra kroppar och skillnader på könen eftersom hon tycker allt sånt är äckligt! ;)

Det man kan göra idag gör jag i morgon
  • abnocto

Jag märkte absolut ingen skillnad på tjejen när hon fick sin i 7-an. Och vissa fick det i mellanstadiet och vissa i 8-an, det skillde sig mycket och hade inget med när man började få bröst, vilket jag trodde hade en anknytning.

• Bevabus

Man får den mellan man är 9-17 år, jag fick den när jag var 12. Eftersom att ni redan snackat om det så behövs inge mer än så..jag snackade aldrig om det med mina föräldrar. Jag hade läst på så mycket i böcker om sånt där redan. Sen den dagen den kom så sa jag bara till mamma.

Värre än så var det inte

• Maggiepuh

Ca 1 år efter att brösten börjat växa. Jag utvecklades tidigt så jag var 11 när jag fick min första mens, sedan tog det 1 år innan den kom andra gången.

• Mejk

Jag fick den när jag var 11 har jag för mig, och den kom ganska regelbundet direkt. En fruktansvärd mensverk hade jag och det hade inte mamma förberätt mig på så jag trode att jag var dödsjuk innan mamma förklarade hur det låg till. Så glöm inte bort att säga att det kan göra ont..

• wholelottarosie

Mensdebut skiljer sig från person till person, men de flesta får sin mens i 14 års-åldern. Själv fick jag när jag var 11, men vet en tjej som inte fick förrän hon var 17.

Svar på tråden Mensdebut!