Någon som har haft/har Raynauds fenomen ? Går det att bota?
Tycker mina symptom kan stämma in på den diagnosen... kan man bli av med den?
www.amningshjalpen.se/radgivning/raynauds.htm
Tycker mina symptom kan stämma in på den diagnosen... kan man bli av med den?
www.amningshjalpen.se/radgivning/raynauds.htm
Jag hade white nipple syndrome. Det fanns inget att göra åt sa de på sjukhuset. Det är tydligen samma sak.
Jag stod ut i 7 månader med första dottern men det gjorde så ont att jag grinade vid varje amningstillfälle.
blev dina bröstvårtor "normala" efter att du slutat amma?
Njae jag har alltid ont i dem nu efteråt. Särskilt när det är kallt. De gör ont vid beröring.
oj då, vad jobbigt. hade du inte problem med det innnan amning? kom problemen pg a amning?
Jag tänkte inte på det innan amning så jag vet inte om det kom då jag fick dottern.
Har haft Reynods syndrom sedan barnsben, andra graden (av tre), dock har det blivit mycket bättre i vuxen ålder. Drabbade händer och fötter. Hade problem med amningen som ibland kunde påminna om detta men efter sju veckor var besvären borta, hade bara något "återfall" efter det. Vet inte om det var Raynods i tuttarna dock eller något annat. Ont gör det dock. Mina besvär har alltid orsakats av kyla. Läkare brukar råda mig att sluta röka för att råda bot på problemet. Svårt - eftersom jag aldrig börjat!
Jag vet inte om man kan bli av med det, men jag fick tipset att lägga en varm vetekudde innan och efter amning på brösten och dricka svart te.
Jag har haft det hela mitt liv i fingrar o tår....i bröstvårtorna fick jag det inte förrän jag började amma...men det varade bara första månaderna sen blev det bättre o bättre...ammade i 2 år o 9 mån och hade det inte alls sista 2 åren av amningen och ingenting nu efter....det har tom blivit bättre i tår o fingrar sen jag var gravid.
Verkar vara ärftligt, mamma har likadant o min morfar hade, har man riktiga besvär finns det visst medicin mot det.
Mina bröst har blivit precis som vanligt igen.........
Har oxå Raynauds, var absolut värst första månaderna, nu är lillan 4 månader och det går lite bättre även om det inte blivit helt bra - så håll ut! Något som jag kom på (förutom att hålla sig varm, dricka svart te etc) var att försöka ge mat lite oftare så hon inte hinner bli vrålhungrig, funkar bättre och gör inte lika ont då när hon inte suger så hårt. Stress kan oxå vara utlösande för mig.
Hjälp! Jag är frustrerad, ledsen och desperat. Jag fick en son för tre veckor sedan och har jätte stora problem med amningen. Jag har fruktansvärt ont. Dels gör det ont när han börjar suga, sedan gör det ont under hela amningen och lång tid efteråt. Smärtan är djup, skärande, brännande och svider. Det gör så ont att jag gråter varje gång jag försöker amma. Det gör ont att bara vidröra bröstvåran efter amning. Jag har haft sår, blåsor, sprickor och blödningar, även mjölkstockning under de här tre veckorna, men det är läkt, ändå gör det så här ont. Jag har haft massor med amningsstöd och hjälp och fått konstaterat att min lille son suger helt rätt på bröstet, att han ligger rätt vid bröstet och att jag har ordentligt med mjölk. Vad är det som är fel? Varför funkar inte amningen? Ska det göra så här ont? Någon nämde raynauds fenomen som en möjlig förklaring, kan det vara det jag lider av? Jag har dock inga vita fingrar eller tår? Vore tacksam för svar. Hälsningar Cecilia