• Curlingmorsan

Kan en Jack Russel vara något för oss?

Vi funderar på att skaffa en hund till. Har en Cavaliertik på 6år. Vi har fastnat för  Fransk Bulldog. Men så idag träffade vi svärmors grannhund, en Jack Russel. Supermysig! Och hon ska dessutom ha valpar vilken dag som helst. :) Så nu börjar vi fundera på om en Jack Russel kanske kunde vara något för oss? Har tyvärr hört mest negativa saker om Jack Russels, som att dom är hoppiga och mycket skälliga. Men stämmer det?
    Vi har två barn, 1 och 3år. Vill ha en hund som inte kräver så mycket pälsvård och som inte kräver extremt mycket motion. Vad tror ni, skulle en jack Russel kunna vara något för oss?

Ebba & Felix mamma
  • Svar på tråden Kan en Jack Russel vara något för oss?
  • Henning06

Min syster har en Jack Russel som är super go. Hon är jätte lättlärd och rolig. Är dock mycket skällig och kräver mycket motion. Man bör nog bo så till att hunden kan vara lös ute varje dag så den får "rusa av sig".

• Ellekan

Jag har hört att de kräver mycket motion och att de är skälliga. Vår grannes skällde mycket.

• Zabka

Jag har en bekant med Jack Russel, den kräver mycket motion och aktivitet. Hennes hund vill knappt vara hemma, de får alltid gå ut och gå.

• frulan

Inte bara motion, lika viktigt är mental stimulans. De är ju grythundar och behöver ha ett trött och nöjt huvud

• Teskedsmamman

Nej, JR är inget för er.. kompisen har 2 st och de kräver ganska mycket i motionsväg... Det är ju en terrier och de är ju jakthundar och sådana kräver en hel del både fysisk och mental träning.

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Tintin88

Tror inte helelr att en Jack russel är något för er. Vi har en jack Russel kille på ett år och jag kan verkligen säga att det är aldrig en lugn stund hemma hos oss. J R är en extremt krävande hund som behöver mycket uppmärksamhet och motion.

Det är en helt underbar hundras men tyvärr extremt krävande.

• Curlingmorsan

Efter era svar tror jag inte heller att en Jack Russel är en hund för oss. Tack så jättemycket för era svar! Vill ju inte köpa en hund för att den är söt utan för att rasen passar oss.

Ebba & Felix mamma
  • frulan

Så klokt!
    Hoppas ni hittar rätt ras och individ

Curlingmorsan skrev 2008-03-30 20:43:25 följande:
    Efter era svar tror jag inte heller att en Jack Russel är en hund för oss. Tack så jättemycket för era svar! Vill ju inte köpa en hund för att den är söt utan för att rasen passar oss.
  • Cuthalion

På beskrivningen av Fransk Bulldogg låter det som att ni redan hittat er ras

• Teskedsmamman
    Cuthalion skrev 2008-03-30 20:56:39 följande:
    På beskrivningen av Fransk Bulldogg låter det som att ni redan hittat er ras
    Tror du har rätt Dessutom är Frallor jättecharmiga hundar!!!
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Curlingmorsan
    Pikaur skrev 2008-03-30 21:29:54 följande:
    En Cavalier till då?
    Vår tjej är världens bästa och mysigaste men vi vill absolut inte ha en hund till med så mycket päls. :)
    Ebba & Felix mamma
  • Pikaur
    Curlingmorsan skrev 2008-03-30 21:39:44 följande:
    Vår tjej är världens bästa och mysigaste men vi vill absolut inte ha en hund till med så mycket päls. :)
    Min har normalmkt päls men kräver inte mkt pälsvård Men alla är ju olika
  • Curlingmorsan
    Pikaur skrev 2008-03-30 21:53:52 följande:
    Min har normalmkt päls men kräver inte mkt pälsvård Men alla är ju olika
    Vår har ovanligt mycket päls och fäller massor. :)
    Ebba & Felix mamma
  • Nadines Mamma

En jack russell är väl inte att rekomendera då den behöver massvi med motion men även mental träning där den inte bara får använda kroppen utan huvudet!

bra tänkt där iaf att ni inte vill ha en hund för att den är söt utan för att den ska passa er, moget tänkande vid köp av ett djur!
    En hund är oerhört mkt ansvar och uppassning på, inte minst då det är full fart när dem är små

Vår tik är nu 1 år och förövrigt inte en terrier så som ja tänkt mig, ja har altid gillat större hundar men detta va sambons önskeras o när man såg valparna på 5 veckor så kunde ja inte motstå haha! Trodde att hon skulle bli källlig o hoppig som för mig "alla terriers" är men hon är jättelugn..Visst envis och släpper inte taget när man leker om man inte säger åt henne men hon skäller eller hoppar aldrig, det är gott

(¯`°?.¸ ღ♥ Älskade Bebis BF 4/4 - 2008 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Hondjuret

Har endast mött "skräckexempel" som iofs förmodligen berott till största delen på felaktig fostran och inte tillräckligt med passande aktivititer. Men jag tycker inte det ska stickas under stol med att rasen faktiskt är i en klass för sig, positivt för den som kan och har en möjlighet att utnyttja dessa egenskaper fördelaktigt, annars säkert en mindre mardröm. Bara för att det ploppar upp en och annan "lugn" jrt här och där ska man nog inte förlita och hoppas på att själv få ett sådant exemplar. Tyvärr har ju rasen blivit en aning "disneyfierad".

• Powerwoman

Håller med om att frallor är underbara:)

Vi har en tik på drygt 8 mån, som är så himla härlig.
    Det är rätt mycket fart på henne, men hon var vildast i kullen *s*

Hon skäller aldrig, har inga problem med att vara ensam, är fruktansvärt glad & social all sin vakna tid.

Svar på tråden Kan en Jack Russel vara något för oss?