• kladdk­akan
    Äldre 30 Mar 21:43
    1909 visningar
    9 svar
    9
    1909

    Hur blir man flygvärdinna?

    Precis, hur blir man flygvärdinna? Vad krävs?

  • Svar på tråden Hur blir man flygvärdinna?
  • Fru Gustav­sson
    Äldre 30 Mar 21:54
    #1

    serviceinriktad trevlig och kunna ta sig till flygplatsen tidiga morgnar och kvällar
    längd, hälsotillstånd brukar vara av betydelse

    Har inte arbetat som flygvärdinna utan tågvärdinna, jag tror att ens arbetsuppgifter är liknande, med undagtaget att flygvärdinnor då de serverar maten är fler än tågvärdinnorna var. Vi hade oftast ansvar för en hel vagn.


    Min nyföding ska börja dagis i mars, vart tog tiden vägen???
  • kladdk­akan
    Äldre 30 Mar 22:02
    #2

    Hur lång måste man vara då?
    Krävs ingen spec. utbildning eller ålder?

  • Fru Gustav­sson
    Äldre 30 Mar 22:09
    #3

    jag är inte säker på hur lång man bör vara, tänker mest på att man kanske ska nå upp till facken ovanför sätena. Kanske kan du höra med något bolag om vad de brukar ha för krav /önskemål på längd. På tågen fanns inte dessa krav/önskemål, men har sett dem i platsannonser för flygvärdinnor.
    De går nog mer på personlighet och erfarenhet av service än på vad man har för utbildning, och åldern.. tror det är samma där, personlighet/erfarenhet.


    Min nyföding ska börja dagis i mars, vart tog tiden vägen???
  • Äldre 31 Mar 00:14
    #4
    Nona75 skrev 2008-03-30 21:54:58 följande:
    serviceinriktad trevlig och kunna ta sig till flygplatsen tidiga morgnar och kvällarlängd, hälsotillstånd brukar vara av betydelseHar inte arbetat som flygvärdinna utan tågvärdinna, jag tror att ens arbetsuppgifter är liknande, med undagtaget att flygvärdinnor då de serverar maten är fler än tågvärdinnorna var. Vi hade oftast ansvar för en hel vagn.
    Flygvärdinnornas främsta uppgift är att ansvara för säkerheten ombord, något som väl inte ingår i en tågvärdinnans ansvar.

    Utbildning krävs. Den kan du antingen skaffa själv, och på så sätt bli lite mer konkurrenskraftig via tex www.catofsweden.com/ eller så söker du tjänster där arbetsgivaren anordnar tex www.flygtorget.se/platsannonser/Detaljer/
  • Äldre 31 Mar 00:16
    #5
  • kladdk­akan
    Äldre 31 Mar 10:29
    #6

    Tack!:)

  • Äldre 31 Mar 11:40
    #7

    Beroende på vilka bolag man flyger med så bör väl också språkkunskaper vara obligatoriska och extraspråk meriterande?

  • stolpe­n
    Äldre 31 Mar 13:32
    #8

    längdkrav är olika beroende på vilken flygplanstyp man flyger. Ibland får man inte vara över 1.70.
    Engelska är alltid ett krav.
    Fördelar är om man jobbat med service, rest mycket, har vårdutbildning.
    Utbildningen kan vara på ca 4 veckor, sedan följer praktik...

  • Fru Gustav­sson
    Äldre 31 Mar 16:28
    #9

    Självklart förstår även jag att det krävs en intern utbildning, och visst skiljer sig arbetet från tågvärdinnornas, tror inte jag skrev att det var exakt samma arbetsuppgifter i min text, och gjorde jag det ber jag om ursäkt för det. Och trots att tågvärdinnorna inte hade främsta ansvar för säkerheten ombord gick även vi igenom säkerhetsutbildning. Lycka till, TS, med dina planer på en karriär i luften!


    Min nyföding ska börja dagis i mars, vart tog tiden vägen???
Svar på tråden Hur blir man flygvärdinna?