• Anonym (TS)

Timanställd och a-kassa?

Någon här som vet ifall man jobbar som timanställd om man kan få a-kassa de dagar man inte jobbar?
    Vissa månader jobbar man mycket och vissa mindre.
    Kan man spara a-kassa dagar med? Menar ena månaden jobbar man mycket och behöver kanske inte ta ut a-kassa och andra månaden jobbar man mindre och behöver a-kassa då.

• Svar på tråden Timanställd och a-kassa?
  • Snorkis

Ja, man kan stämpla de dagar man inte jobbar.. de dagar man inte stämplar "sparar" man... Detta under förutsättning att du har rätt till a-kassa.

Ring till ditt fack så får du info!

• catta78

Du kan stämpla upp om du jobbat heltid innan och söker heltid genom arbetsförmedlingen, jag stämplar upp och eftersom jag bara jobbade 38tim/v innan får ja bara stämpla upp till det..
    Anonym (TS) skrev 2008-03-30 21:44:05 följande:

Någon här som vet ifall man jobbar som timanställd om man kan få a-kassa de dagar man inte jobbar?Vissa månader jobbar man mycket och vissa mindre.Kan man spara a-kassa dagar med? Menar ena månaden jobbar man mycket och behöver kanske inte ta ut a-kassa och andra månaden jobbar man mindre och behöver a-kassa då.
  • lia76

Ändrade regler tror jag från 1 april (eller om det är ändrat redan) att man inte får stämpla mer än 70 eller om det är 72 dagar om man jobar deltig/halvtid.

Innan denna regel fanns så jobbade jag deltid som lokalvårdare.
    Stämplade upp resterande dagar.
    När de dagarna var slut så fick jag 300 nya dagar men jag fick inte börja använda dem pga att jag jobbade deltid.
    Så jag var tvungen att sluta jobba för jag förlorade så mycket pengar då jag inte fick stämpla längre.

Trollet BF 4/9-2008, Stella 23/9-2006
  • catta78

Vad de förklarat för mig e det nya att tar du en deltidsanställning e det som du säger men går du på timmar så e det som förut jag får nya dagar nu och har jobbat på timmar 7mån-vart tyvärr tvungen att tacka nej till en fast deltid förra månaden, så reglerna e ju lite snea