• Anonym (TS)

Timanställd och a-kassa?

Någon här som vet ifall man jobbar som timanställd om man kan få a-kassa de dagar man inte jobbar?
    Vissa månader jobbar man mycket och vissa mindre.
    Kan man spara a-kassa dagar med? Menar ena månaden jobbar man mycket och behöver kanske inte ta ut a-kassa och andra månaden jobbar man mindre och behöver a-kassa då.

• Svar på tråden Timanställd och a-kassa?
  • Snorkis

Ja, man kan stämpla de dagar man inte jobbar.. de dagar man inte stämplar "sparar" man... Detta under förutsättning att du har rätt till a-kassa.

Ring till ditt fack så får du info!

• catta78

Du kan stämpla upp om du jobbat heltid innan och söker heltid genom arbetsförmedlingen, jag stämplar upp och eftersom jag bara jobbade 38tim/v innan får ja bara stämpla upp till det..
    Anonym (TS) skrev 2008-03-30 21:44:05 följande:

Någon här som vet ifall man jobbar som timanställd om man kan få a-kassa de dagar man inte jobbar?Vissa månader jobbar man mycket och vissa mindre.Kan man spara a-kassa dagar med? Menar ena månaden jobbar man mycket och behöver kanske inte ta ut a-kassa och andra månaden jobbar man mindre och behöver a-kassa då.
  • lia76

Ändrade regler tror jag från 1 april (eller om det är ändrat redan) att man inte får stämpla mer än 70 eller om det är 72 dagar om man jobar deltig/halvtid.

Innan denna regel fanns så jobbade jag deltid som lokalvårdare.
    Stämplade upp resterande dagar.
    När de dagarna var slut så fick jag 300 nya dagar men jag fick inte börja använda dem pga att jag jobbade deltid.
    Så jag var tvungen att sluta jobba för jag förlorade så mycket pengar då jag inte fick stämpla längre.

Trollet BF 4/9-2008, Stella 23/9-2006
  • catta78

Vad de förklarat för mig e det nya att tar du en deltidsanställning e det som du säger men går du på timmar så e det som förut jag får nya dagar nu och har jobbat på timmar 7mån-vart tyvärr tvungen att tacka nej till en fast deltid förra månaden, så reglerna e ju lite snea

lia76 skrev 2008-03-30 22:08:25 följande:
    Ändrade regler tror jag från 1 april (eller om det är ändrat redan) att man inte får stämpla mer än 70 eller om det är 72 dagar om man jobar deltig/halvtid.Innan denna regel fanns så jobbade jag deltid som lokalvårdare.Stämplade upp resterande dagar.När de dagarna var slut så fick jag 300 nya dagar men jag fick inte börja använda dem pga att jag jobbade deltid.Så jag var tvungen att sluta jobba för jag förlorade så mycket pengar då jag inte fick stämpla längre.
  • lia76

ah så det är annorlunda då det är timanställning?
    Knepigt att det skall vara så

Trollet BF 4/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Anonym (TS)

Tack för svar. Har skickat in mitt anställningsavtal till facket där det står att jag är timanställd så får väl det visa sig om jag får a-kassa eller ej.
    Det nya reglerna så om man stämplat de 70-72 dagarna och de tar slut så får man 300 enligt dig lia 76 (går efter vad du skrev). Måste man då sluta jobba för att kunna fortsätta stämpla?
    70-72 dagar är ju ingenting.

• Wilowa
    lia76 skrev 2008-03-30 22:18:17 följande:
    ah så det är annorlunda då det är timanställning?Knepigt att det skall vara så
    Fast skillnaden är ju att timanställningen är i väntan på en fast tjänst. Det är inte en deltid, då är du ju läst ett antal timmar i veckan.
  • Wilowa

Anonym (TS) skrev 2008-03-30 22:28:27 följande:

Tack för svar. Har skickat in mitt anställningsavtal till facket där det står att jag är timanställd så får väl det visa sig om jag får a-kassa eller ej.Det nya reglerna så om man stämplat de 70-72 dagarna och de tar slut så får man 300 enligt dig lia 76 (går efter vad du skrev). Måste man då sluta jobba för att kunna fortsätta stämpla?70-72 dagar är ju ingenting.
    Ja man får ta valet om man ska nöja sig med sin deltid eller om man ska stå till förfogande för en heltid! Tanken är nog att pressa arbetsgivarna till att skapa fler heltider.
  • Anonym (gott)

Som timmanställd har du rätt att stämpla upp till heltid!

• Wilowa
    Svar på #8
    Om du har en deltidstjänst, alltså är schemalagd ett visst antal timmar per månad.
Svar på tråden Timanställd och a-kassa?