• Svarta katten

VAB - f ör ett barn. Får det andra barnet vara på dagis?

Hej

Vi har funderingar. Om jag VAB-ar för ett barn och jag normalt jobbar 75% den dagen och har föräldrapenning resten av dagen. Hur funkar det då med syskonet? Får det vara på dagis i alla fall? Hur fungerar det då med hämtning? Ska jag ta med det sjuka barnet och hämta på dagis eftersom jag bara skulle ha jobbat 6 timmar? Eller ska sambon hämta, men då får syskonet vara kvar längre än vanligt? Eller måste han gå tidigare från sitt jobb och hämta syskonets vanliga tid?

Nån som vet vad som gäller?

• Svar på tråden VAB - f ör ett barn. Får det andra barnet vara på dagis?
  • Pochahontas

Det friska barnet får vara på förskolan sin ordinarie tid. Dock inte om det är magsjuka i familjen. Då får du hålla alla hemma.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Mallaco

Det kan vara lite olika från kommun till kommun om vad som gäller, men på de flesta ställen får man (beroeende på sjukdom) lämna barn då syskon är sjuka.
    På mitt jobb och där mina barn går (olika kommuner) så gäller de tider som är uppsatta på schemat.

Personligen (OBS! så här gör vi) så får friskt syskon vara hemma.

• Barn nr2

Vi lämnar det friska barnet på dagis om det inte är så att syskonet har magsjuka. Varför skall det friska barnet vara hemma och ha tråkigt med sitt sjuka syskon. Dock är det tiden som är uppsatt som gäller, om du inte talar med personalen och de godkänner andra tider.

• Svarta katten

Men hur gör man vid hämtning då? Då måste man i så fall ta med sitt sjuka barn för att hämta. (Om man inte låter pappan sluta tidigare då för att hämta). Men då förlorar man ju inkomst.

• Busbellan
    Svarta katten skrev 2008-03-30 22:10:44 följande:
    Men hur gör man vid hämtning då? Då måste man i så fall ta med sitt sjuka barn för att hämta. (Om man inte låter pappan sluta tidigare då för att hämta). Men då förlorar man ju inkomst.
    Nu har jag aldrig lämnat när syskonet varit sjuk, men hade jag gjort det så hade nog det sjuka barnet antingen fått vänta i bilen eller i vagn utanför dagis.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Dax

Behåll det friska syskonet hemma så slipper det sjuka syskonet dras iväg...

Njuuuut av tiden era barn är små och umgås med dom så mycket som möjligt. Arbetar själv på förskolan och barnen behöver lite extra lediga dagar ibland.

• Svarta katten

Vi har gärna hemma syskonet när det är bäst för syskonet. Men när ett barn är väldigt gnälligt och segt och man i stort sätt bara kan gå och bära på det så blir det väldigt rastlöst för det andra syskonet. Så för hans skull så mår han bäst av att få komma iväg till dagis och aktivera sig och leka med kompisar. Nu har syskonet redan varit hemma många dagar i rad då jag inte jobbar heltid + att det har varit helg. Han klättrar på väggarna nu kan jag säga.

Därför ville jag gärna veta vad som gäller. Inte för att jag vill bli av med syskonet.

• Puffy75

Larven: jag håller precis med dig och tänker exakt vad du skriver i inlägg 7! Det är ett litet dilemma det här hur man ska göra, såklart vill man vara hemma med sina barn (tycker inte ens att man behöver rättfärdiga det i diskussionen) Men som du skriver varför ska ett friskt barn behöva gå hemma, inomhus, med ett sjukt barn. Dessutom kan det i sjuka barnet må bäst av lugn och ro och inget syskon som retas och vill ha uppmärksamhet.

Jag har kollat med vårt dagis och det är helt ok att lämna. Vi brukar göra så att den som inte VAB:ar lämnar. (Ja, ibland förlorar man tid eller har man ett flexibelt dagis så man ev kan ändra tiden ngt). Alt har personalen mött/klätt på det friska barnet som ska hämtas. Prata med personalen så finner ni säkert en jättebra lösning.
    Hoppas han får en bra dag på dagis!

• Svarta katten

Puffy75:

Precis!!! Det är bra för den sjuka också att ha mamma/pappa för sig själv hemma när det är sjukt.

Vårt dagis tycker det är helt ok att vi lämnar friska syskon om det som (sagts ovan) inte är smittsamma sjukdomar som maginfluensa mm.

För det mesta är kanske inte den sjuka så sjuk att den inte kan följa med och hämta syskonet. Det är ju värre när det är så sjukt att det bara tex ligger i famnen och sover. Då vill man ju inte direkt dra upp det för att ge sig iväg. Samtidigt kanske det ännu mer mår bra av att vara helt självt hemma då. Plus att det inte är lätt att ta hand om det friska barnet på ett bra sätt om den sjuka kräver så mycket vård då.

Det är som sagt ett dilemma.

Svar på tråden VAB - f ör ett barn. Får det andra barnet vara på dagis?