• Hamremamma

Nät över kaninhage

Hej, tänkte höra ifall det är ngn som har ngt tips på vart man kan få tag på nät att slänga över vår stora kaninhage, den är typ 2,5*2,5m, det ska alltså vara ett mjukt nät som man kan slänga över när man inte är där hos dem.

• Svar på tråden Nät över kaninhage
  • helge74

vi har inget nät över vår kaninhage - men ett litet hus där de kan gömma sig om det kommer nån katt eller nåt... kanske behövs nät? Oj fast våra kaniner e bara ute när vi e hemma...

• Barn nr2

Kan du inte använda ett sådant nät som man har över bärbuskar eller fruktträd?

• emeliasmamma

Kolla typ Silvan eller någon trädgårdsaffär. Där brukar finnas plastnät med fina maskor.
    Det är bra att ha nät om man har öppet vid hagen. Kan komma större fåglar och ta kaninerna... Andra djur oxå för den delen.

• Kickiliina

Jag hade sånt bärbuskenät... med lite kraftigare tråd. Har för mig att jag köpte det på  OBS! Stormarknad Trädgård...

¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ Lucas & Liam - Mammas Trollungar ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸
  • Obert

Tänk också på att kaniner är rent av jävliga på att gräva!
    Ska de vara i hagen utan tillsyn så krävs det därför även nät i botten för att du ska kunna vara säker på att kaninen finns kvar där när du kommer ut igen.

• Kickiliina

Vi hade kompostinhägnad till våran kille som vi grävde ner ca. 20cm åh det räckte...
    Sen la vi stenar vid backen runt hela inhängaden...

• anne h
    Kickiliina skrev 2008-03-31 10:07:27 följande:
    Vi hade kompostinhägnad till våran kille som vi grävde ner ca. 20cm åh det räckte... Sen la vi stenar vid backen runt hela inhängaden...
    våra kaniner har en håla som ligger över en meter ner.. stoppade ner ett fiskespö en dag för att kolla HUR långt det var ner.. ujuj...
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Hamremamma

Tack för tipsen, blir det att åka till någon trädgårdshandel:).

Hade inte heller ngt nät över till våra kaniner, men då kom det en rovfågel och tog en av dem, usch, såg när den tog den också, inge kul, så nu är det kaninförbud i hagen tills nätet är inköpt.

Jag har grävt ner sånt där hårt nät ända ner i berget, så våra kaniner har inte lyckats kommit ut, fast dem gräver som tokar;).

• 0028

hur lyckas ni gräva ner nätet?
    ge mej tips.....

• helge74

oj jag ska också genast skaffa nät över... o gräva ner kompostgallret en bit... hm låter krångligt. Men som sagt meningen är ju att de ska vara ute hela dagar nu i vår o sommar nu e de bara ute några timmar under uppsikt.

• Hamremamma

0028: Ja, det ska vara sånt där hårt nät, kommer inte på vad det heter, finns på bole iallafall, och små små rutor i det(ej hönsnät).

Jag hade en skyffel som var någorlunda rak och körde ner det i backen och hoppade så att det tog i berget, vår gräsmatta har berg under, sen tryckte jag ner det där hårda nätet i springan, gick jätte bra faktiskt och det är snart ett år sedan jag byggde buren och det är ingen kanin som lyckats gräva sig ut.

• anne h
    Hamremamma skrev 2008-03-31 22:19:20 följande:
    0028: Ja, det ska vara sånt där hårt nät, kommer inte på vad det heter, finns på bole iallafall, och små små rutor i det(ej hönsnät).Jag hade en skyffel som var någorlunda rak och körde ner det i backen och hoppade så att det tog i berget, vår gräsmatta har berg under, sen tryckte jag ner det där hårda nätet i springan, gick jätte bra faktiskt och det är snart ett år sedan jag byggde buren och det är ingen kanin som lyckats gräva sig ut.
    Lyx med berg så nära! Vi har sandjord.. hur lätt som helst att gräva i det, perfekt för kaniner, alltså! kan tillägga att våra var mkt vältränade, klorna behövde heller aldrig klippas..
    De har en underbar teknik när de gräver, för att inte tala om samarbetet mellan flickorna vi hade.. *saknar*
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Kickiliina

Ska man ha kaninen i samma inhägnad en längre tid så kan man ju lägga hönsnät på backen som får växa in i gräsmattan.... När vi grävde ner kompostgallret så tog vi bara en sån platt vass jordspade och hoppade ner den sen så körde vi bara ned kompostgallret och fyllde med sand...

Svar på tråden Nät över kaninhage