• gavagai

Om jag väljer ett halvtidsjobb t.ex.?

Jag trodde att jag hade greppat det här med föräldrapenning nu, men nej då...

Vi fick barn för någon månad sedan. Jag har fortfarande inte tagit ut någon föräldrapenning (mannen är hemma första tiden), men när jag gör det så kommer den att baseras på min lön från för ett år sedan, eftersom jag nu studerar. I sommar kommer jag förmodligena att ta A-kassa och aktivt söka alla jobb jag kan, medan sambon fortfarande är föräldraledig. I höst planerar vi sedan att vara hemma ca 50% var (jag räknar med att jag förmodligen får jobb till hösten, eftersom jag är lärare).

Jag kommer ju att söka både hel- och deltidsjobb. Om jag får heltid så får jag ta föräldraledigt från det hälften av tiden och får jag halvtid så tar jag föräldrapenning den halva tid jag inte jobbar. Men, vad baseras min föräldrapenning respektive SGI på då? På något sätt är väl föräldrapenningen skyddad de två första åren eller någonting sådant, om man bara har sysselsättning heltid (vilket jag ju skulle ha om jag fyllde upp med fp), men samtidigt har jag hört att den förändras om man byter jobb till ett annat varaktigt jobb under tiden. Så hur funkar det i mitt fall?

Svar på tråden Om jag väljer ett halvtidsjobb t.ex.?