• LillaMandarin

Hur många smörgårdtårtor skulle du göra till ett sällskap på 60 pers?

• Svar på tråden Hur många smörgårdtårtor skulle du göra till ett sällskap på 60 pers?
  • Birgitta2

Beror helt på hur stora dom är. Men beräkna minst en rejäl bit till var och en.

• Heahog

Tror du får göra minst 1 till smörgåstårta än du räknat med, alltid finns det minst ett matvrak eller någon som inte har vett att förstå att fler ska ha  *S*

• Fru Indosaurie

vi var 40 st på vår tjejs dop och vi hade gjort 2 plåtar

Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • banantelefon

Min sambo fyllde år alldeles nyligen och jag hade gjort smörgåstårta. Gjorde en "plåt" och använder formfranska där jag skär av kanten istället för landgångsbröd, som jag personligen anser blir väldigt torrt. Det blev iallafall en tårta i strl 4X5 skivor - vilket innebär ca 15 bitar. Sen finns det alltid de som äter mer och de som äter mindre. I ditt fall hade jag räknat 1 tårta på 10 personer och sen kanske gjort en extra. För som jag anser det - hellre för mycket än för lite. Man kan alltid skicka med folk en bit hem om det skulle bli en massa över.

• becky79
    LillaMandarin skrev 2008-03-31 09:29:14 följande:
    Jag skulle nog räkna med minst 2 tårtor i (ugnsplåts stl/vanlig bricka), till 60pers.

Det kommer alltid människor som tar o äter massor.... :(
    Just därför har jag funderat på, vad ska man bjuda på (jag vet att några utav våra vänner är sådana som tycker att när man bjuds ska man passa på o äta massor) vilket är tråkigt... för det är ju inte meningen att man ska proppa i sig, även fast man kanske får ta själv/är bjudna/och är gratis.
    Smörgåstårtor är ju jätte gott, men det kostar ju att göra xtra tårtor för att man vet att endel kommer äta för 2-3pers. är inte så kul.
  • joos

Vi var 60 personer på vår äldsta dotter dop och hade då 2 runda smörgåstårtor, vilket räckte gott och väl.

• snugglebunny

joos: Hur stora var de på ett ungefär? Ska göra runda smörgåstårtor till 40 pers på lördag... Har hönökakor som bottnar. Så svårt att veta hur mkt det går åt.

~~Mammas skatt - 071125~~
  • agua

vi ska ha 2 smörgåstårtor en punchtårta, en marängtårta 2 sockerkakor och vi är ca 60 pers

• bustösen

2 plåtar låter väldigt lite till så många som 60 personer!? fast det beror ju på om man bjuder på ngt mer? om man bara bjuder på smörgåstårta så hade jag nog gjort 4-5 plåtar och om det blir över så hade jag skickat med gästerna lite hem :)

• becky79

4-5plåtar wow du hade då hungriga gäster *skratt*

• bustösen

inte vet jag om mina gäster hade orkat äta upp allt, men jag hade skämts som f*n om inte maten räckte, om man tänker en plåt på 30 pers så är det inte så mkt mat menar jag. jag kanske har små plåtar (fast det är väl standardiserat?)

• Mumin75

Oj... 2 plåtar till 60 pers??? Låter väldigt lite tycker jag. För oss hade det inte räckt på långa vägar men jag kanske har extra glupska släktingar o vänner

När jag fyller år brukar jag göra 1 stor (alltså en hel plåt) och en liten (lite mer än en halv plåt) och då har jag bara ca 15 gäster max... då brukar jag ibland få lite över till morgondagen också, men är gästerna hungriga så går det åt ... Om jag skulle bjuda 60 pers skulle jag iaf satsa på att gör minst 5 st smörgåstårtor.

• becky79

jo kanske är det lite, men plåtar finns i olika stl. det pga ugnens innermått.

men min mamma gör alltid på jätte bricka/-or så jag räknar den stl. kanske är fel...(vi har varit över 20pers o det blir alltid kvar, men det kan bero på höjden oxå, väldigt höga s.tårtor är ju massiva i sig så den behöver ju inte tas i sidleds kanske så mycket.)

Men det är jätte svårt att veta hur stora eller många man ska göra
    Så ifall man säger att räkna ca. 1-2 franska (jag klipper alltid bort kanterna) per person när du lägger ut dom på underlaget som du gör tårtan på.
    Jag gillar höga smörgåstårtor, tycker jag är oftast ståttligare.

men ifall vi ska bjuda på smörgåstårta så kommer jag som sagt få göra minst 1tårta xtra pga några gäster som äter för flera personer.

Men räkna med att alla äter inte smörgåstårta (allergiker, gluten, lakos), jag undviker tex det nu under graviditeten, finns ju räkor, lax o likn i, och jag har bestämt att jag undviker det nu helt.
    Men Åh, vad jag är ofta sugen på s.tårta...

• joos
    snugglebunny skrev 2008-04-09 09:11:08 följande:
    joos: Hur stora var de på ett ungefär? Ska göra runda smörgåstårtor till 40 pers på lördag... Har hönökakor som bottnar. Så svårt att veta hur mkt det går åt.
    Som en stor rund pajform och på höjden var det 4 lager med bröd
  • buffybus

vi ska vara 40 pers och jag o min mamma ska göra 3 smörgåstårtor som e lika stora som en plåt då..!!! mat glad släkt

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • buffybus

och bättre med för mkt mat än för lite.. för då blir det pinsamt tycker jag..!!! 

Jocke+André älskar er mest av allt!!
Svar på tråden Hur många smörgårdtårtor skulle du göra till ett sällskap på 60 pers?