• 704regan

Första tiden med valpen

Har en kompis som ska skaffa valp. Min uppfattning är att man inte lämnar en valp ensam under de första veckorna men hon är av den bestämda uppfattningen att det är ok att lämna en till en och en halv timme om man stänger in valpen i en bur(så att den inte kan skada sig).

Förstår om något oförutsett inträffar att valpen måste lämnas men tycker att man får planera tex daglig handling och sånt så att någon alltid är med valpen första veckorna åtminstone.

När jag skaffat valp så har jag ägnat all tid (24 tim/7 dgr/vecka)de första veckorna tillsammans med min valp och sett till att jag tex inte behöver gå till tandläkaren under den tiden, åkt och handlat när någon annan varit hemma osv men jag kanske är för överbeskyddande?

• Svar på tråden Första tiden med valpen
  • nobilis

Jag har också gjort som du när vi fått hem valp.Men jag har börjat ensamhetsträna den fråndag 1 genom att lämna den när jag gått på toa/hämtat posten,duschat osv alltså korta vardagbestyr som hör livet till.
    Men att lämna en valp i bur drygt timmen skulle jag inte göra om jag inte vill få problem.dessutom är burförvaring olagligt om jag inte misstar mig.

• Pikaur

Tror inte det handlar om "burförvaring". Det är nog mer det här med att vissa hundar inte klarar av att bli lämnade på för stor yta, och att man då minskar ner. Är många i min "hundägarkompiskrets" som valt att köpa burar av _stor_ storlek för just detta ändamål och det funkar bra på deras hundar. Annars hade de ätit upp husen, suttit och ylat och varit allmänt otrygga. I buren är de lugna. Men detta är vuxna hundar - inte valpar, bör kanske tilläggas.

Men jag vet ju inte om det är så lämpligt att lämna en nyss hemkommen valp ensam i 1½ timme. Man måste bygga upp tryggheten för valpen i nya hemmet innan man börjar träna på att lämna ensam.
    Jag fick hem min när han var 9v liten fis, och började träna honom ungefär vid 11v precis som ovanstående skibent. Att stänga dörren till toaletten, hämta posten, etc. Man ska ta det långsamt så att hunden är trygg även när den är själv - annars har man jobb att se fram emot

• lmj293

Din kompis ska nog läsa på lite!!!
    Finns bra böcker på bibban eller få tips
    hos veterinären.
    Lycka till från hundägare

• Hondjuret

skulle inte lämna en liten valp så länge! Lämnade inte min alls första tiden, ja förutom gå på toa och så men det var inga problem. 1 o 1/2 timme är ju jättelänge för en sån där liten, kan gissa att har man otur kan det ge problem senare.
    Gisses jag sov knappt den första månaden, vaknade en gång i kvarten för att kolla valpen (som sov som en stock haha), t o m tvungen att lägga handen på den och känna att han andades hahaha.

• 704regan

Då är jag inte ensam om att satsa all tid från början. Att hålla hund i bur ngn gång är ju helt ok men inte att ha den som förvaring dagligen. Att långsamt börja träna valpen att vara ensam just genom att stänga toadörren, slänga sopor och så men för att kunna fostra på ett "mjukt" sätt så krävs ju tiden, att man finns där för att se vad rackaren hittar på och att "lotsa" den rätt när den hittar på hyss.

Hon skaffar den åt sin 12-åriga dotter men hon är ju i skolan hela dagarna, min kompis jobbar mycket hemifrån och finns hemma nästan varje dag men hon har inget intresse av hund. Jag har försökt förklara att det är tidskrävande men hon tycker jag svartmålar, ingen skulle skaffa hund om man skulle satsa så mycket första tiden menar hon.

Tänker dessutom hämta hunden när den är 7 veckor, det passar henne bättre och tyckte jag var negativ när jag föreslog att hon då skulle be att få hämta den vid 9 veckor i stället. hoppas det är en seriös uppfödare som drar öronen åt sig.

• Kickiliina
    704regan skrev 2008-03-31 13:23:13 följande:
    Då är jag inte ensam om att satsa all tid från början. Att hålla hund i bur ngn gång är ju helt ok men inte att ha den som förvaring dagligen. Att långsamt börja träna valpen att vara ensam just genom att stänga toadörren, slänga sopor och så men för att kunna fostra på ett "mjukt" sätt så krävs ju tiden, att man finns där för att se vad rackaren hittar på och att "lotsa" den rätt när den hittar på hyss.Hon skaffar den åt sin 12-åriga dotter men hon är ju i skolan hela dagarna, min kompis jobbar mycket hemifrån och finns hemma nästan varje dag men hon har inget intresse av hund. Jag har försökt förklara att det är tidskrävande men hon tycker jag svartmålar, ingen skulle skaffa hund om man skulle satsa så mycket första tiden menar hon.Tänker dessutom hämta hunden när den är 7 veckor, det passar henne bättre och tyckte jag var negativ när jag föreslog att hon då skulle be att få hämta den vid 9 veckor i stället. hoppas det är en seriös uppfödare som drar öronen åt sig.
    Jag tycker det hela låter ogenomtänkt. Och att hon verka tro att det är superenkelt att bli med valp... Kanske borde hon tänka tillbaka hur det var att ha en nyfödd bäbis...
    Att hämta valpen redan vid 7 veckor är väldigtt olämpligt... Då är det bättre man väntar tills det passar och att valpen får växa på sig några veckor... Lite nyfiken blir jag på vad det är för ras på den tilltänkta valpen???
    ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ Lucas & Liam - Mammas Trollungar ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸
  • 704regan

Tror det är en spaniel av ngt slag. Ingen stor hund iaf men den ska ju ändå fostras/tas om hand.

Blir bara så ledsen när folk skaffar djur och inte sätter sig in i hur det verkligen är. Det är inte helt lätt att vara valpägare på sommaren tex om man vill åka och bada, man får ju välja badplats efter där hunden kan vara med, de får de ju inte på alla platser och de kan ju inte sitta i en bil en hel dag heller.

Att ha en nyfödd människobebis är också krävande men dem kan man åtminstone ha med sig överallt.

• emeliasmamma

Jag har nog varit med mina valpar utan att lämna dom de första veckorna. Men jag har ju turen (beror på hur man ser det... ) att ha andra vuxna hundar som tagit hand om valpen. Men det beror ju helt på valpen oxå. Är den trygg och säker kan man säkert lämna den ett tag, men en osäker behöver trygghet innan man kan göra det. Sen kan man träna med korta (typ ngn minut) stunder för att se hur de reagerar.

• Månglimt

Skulle aldrig ha lämnat min vovve ensam hemma sådär länge första tiden, ensamhetsträning ska man ta lite i taget tycker jag och inte börja på en gång valpen kommer hem till en.

Min hund år 9 månder nu och det är fortfarande sällan han behöver vara ensam jättelånga stunder.

Svar på tråden Första tiden med valpen