Prematurer födda i Eskilstuna -07
Jag födde min lillkille (som inte är så liten längre) i Eskilstuna (vi bor i Mellösa utanför Flen) 21/9 -07 i vecka 34+4. Skulle vara kul å prata med andra som också legat på 62c....
Jag födde min lillkille (som inte är så liten längre) i Eskilstuna (vi bor i Mellösa utanför Flen) 21/9 -07 i vecka 34+4. Skulle vara kul å prata med andra som också legat på 62c....
Hej!
jag fick en dotter v 34+0
29/12 07
Hon vägde 1726 och va 41,5 cm lång...
Hon är en mammasjuk liten krabat på 4 kg
Har precis börjat snacka massor och ler när vi pratar...
Hur går det för er?
Mvh Nina
Visst växer dom fort??? hihi!!! Wille börjar bli en riktigt liten tjockis som nog närmar sig 7 kilos sträcket.... Han äter som en häst å äter bara "riktig" mat nu. Slutade amma för ungefär 3 veckor sen, han skrattade bara åt mig när jag la honom till bröstet.... Smidigt avväjning där !!!
Kul att det verkar gå bra för er!!! Fick ni vara kvar länge på neo? Vi låg bara 10 dagar, vilket kändes jättelänge då, men så här i efterhand så gick det ju oerhört snabbt!!!
kram
Camilla
God morgon...
Ja gud vad dom växer, man hinner inte med men det är kul när dom är med mer!
VI va kvar i 14 dagar bara för att Ellen inte vägde så mycket när hon föddes. DOm ville att hon skulle väga 2 kg innan hon fick åka hem men dom tyckte ändå att vi fick åka hem när hon vägde 1800g hann vara hemma 10 dar så fick rsvirus stackaren..
Låg då en vecka. Men sen efter det så har det vart lugnt *peppar*
Hon har fått navlebråck som eventuellt ska opereras då den är så stor.
Jag fattar inte hur man orkade..
Mata var 3:e timma och matning med skötning tog ju nästan 2 timmar åt gången så man fick sova 1 timma åt gången sen.. hehe o så var det dygnet runt.
JAg va hemma 1 ½ dag med min andra dotter när hon va sjuk.. tyckte jag sov hela tiden då förutom när jag pumpade haha. DÅ va pappan där....
Varför föddes din så tidigt?
Vad fick han för hjälp?
kram Nina
Har inte fått någon förklaring till varför Wille kom för tidigt. Läkaren på neo sa bara att 5% av alla prematurer föds utan andledning. Jag kom igång med amningen ganska fort så vi behövde aldrig ha sond, utan klarade oss med att fingermata de första dagarna sen ammade jag med amningsnapp. Han var ju lite trött eftersom han hade gulsot å fick sola 3 gånger, sen ville han inte riktigt hålla tempen själv men det gick över ganska fort.
Tyckte jättemycket om personalen på neo, alla var jättegulliga å hjälpsamma. Det var ju lite av en chock för mig. Första barnet å jag var TVÄRSÄKER på att jag skulle gå över tiden. Men Wille hade andra uppfattningar om den saken...
Surt att lilltjejjen fick rs när ni väl hade kommit hem, vi har lyckats klara oss ifrån det *peppar peppar* Wille har varit oerhört frisk faktiskt. Lite snorig men annars inget, nu är det däremot tand-dax så han är lite gnällig å tråkig men det går nog över.
Har hon haft navelbråcket sen födseln?
/Camilla
Nej men hon tappade navelstumpen redan efter några dar bara, kanske har nått med saken att göra?
Hon fick den när hon va kanske 1½ gammal. Jättejobbigt tycker jag...man vet inte riktigt hur man ska hålla henne o så...
Hon tar heller inte napp så det blir annorlunda att trösta eftersom min första älskar sin napp FORTFARANDE!
Ellen hade värmesäng, solade 2 gånger, o sonden då...
annars så var det lugnt.
Hur va din kille i utvekligen , eller är kanske man säger
KRam Nina
Wille tog napp i början, men nu är det bara tummen som gäller..... Både bra å inte... Tummen är alltid men men den sitter ju där den sitter så det lär bli lite svårare med avväjning sen....
Jag tror att Wille är ganska normal i utveckligen, möjligtvis lite åt det sena hållet-men, inte mer än en "normalfödd" unge. Det kan ju också bero på att han är 1a barnet å inte har syskon som han kan hänga på....
JAg tror ändå att han kommer att gå tidigt. Han är grymt stark.... å envis... hihi.... Hjärnan vet precis vad den vill, men motoriken är inte riktigt med ännu. Han vill åla sig fram emot saker men kan inte, då blir han galen...
/Camilla
Hej! undrar om det är någon som vet från vilken vecka man kan komma till Eskilstuna? jag bor i gnesta och ligger just nu i Uppsala på akademiska. Är ivecka 27+0.. har legat här i 18 dagar för att bebisen hade tillväxthämning och förlite fostervatten. Jag har haft jätte högt blodtryck som nu är under kontroll med mediciner.. Läget är stabilt nu men verkar som jag ska vara här tills dom tar emot mig i eskilstuna.. för dom är beredda på att bebisen kankomma när som helst, om flödet är dåligt så tar dom ut bebisen. Undrar nu då om någon här vet när man kan komma dit? är ju lite närmare för oss att vara där.. samtidigt som jag vet att uppsala är bland dom bästa i sverige.. så detkänns tryggt att vara här när man inte är så långt gången..
Hej!
Det låg en tjej samtidigt som mig på neotalavdelningen Hon hade gått på uppsala till dom tog ut bäbisen i v 28 nångång sen fick dom direkt efter det åka hit! hon bodde i nyköping har jag för mig. Hon fick ligga inne i 2 månader!
Men för att lugna dig lite så hade jag oxå allt det där du har (högt blodtryck, dåligt med fostervatten och tillväxthämmning och flödet svajade) fick även havandeskapsförgifting, med min första dotter men gick ändå till v 39+3 hon vägde 2550g och va 47 cm lång. Födde normalt. Hon va hur pigg som hellst.
Med min andra så åt jag redan blodtrycksmedicin men hon va oxå tillväxthämmad redan vid v 26 och hade dåligt flöde redan då oxå men gick till 34+0 hon vägde 1726 och va 41,5 cm lång. födde normalt...pigg teje som behövde lite sond, sola och värmesäng.
Mvh Nina
Va skönt att läsa om någon som haft likadant! låg du innen något då,eller fick du vara hemma och vila? Det som känns så konstigt är att vi legat här nu över två veckor och allt är stabilt, men ingen har pratat om att det kan bli aktuellt att åka hem... utan att vi kommer behöva sjukhusvård tills bebisen kommer ut och självklart därefter oxå. Det är så svårt att förstå bara när man känner sig pigg och så ser det bra ut... och så ligger man här Fast jag är så glad att jag gör det, skulle bli super nervös självklart om jag var hemma nu efter alla dessa koller dom har gjort på mig varje dag. Tänk vilken lycka om jag kunde få gå så länge, och föda normalt... underbart. Får ta en dag i taget och se vad dom bestämmer..
Jag va hemma och vilade men fick åka upp varannan till varje dag på koll och ibland så vart jag inlagd. För blodtrycket va så högt.
Har du fler barn?
Nu när jag väntade Ellen så ville jag vara hemma eftersom jag hade en till som bara är 2 år och behövede ha mamma hemma. Men då fick jag åka upp varje dag.
Men tyckte det inte va så roligt att ligga inne eftersom skötersorna va lite jobbiga här.
Ctg-kurvorna såg jämt hyfstade ut så dom sa alltid varför är du här!??
Då ville man bara skrika...Man väljer ju inte själv vad som händer!
Har du fått cortison än? för att utveckla barnets lungor?
Vad har doktornerna sagt till dig? hur länge dom tror du ska gå?
Ja, va jätteglad att jag gick gå så länge men det va en jobbig väg dit men det var det värt!
Mvh Nina