• Solaika

Urkund - känslighet?

Hur fungerar urkund? Känner den av exakta meningar eller kan den även känna av likheten i omskrivna meningar även om man använt olika ord och olika meningsföljd?

Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-31 11:26
    Alltså.. Urkund som program.

Jag fattar att man inte ska kopiera. Jag är inte dum! Men känner programmet Urkund av omskrivna meningar eller bara RAKT AV KOPIERADE MENINGAR?
  • Svar på tråden Urkund - känslighet?
  • Maria40

Jag tolkar "urkund" som att det som urkunden syftar på tillhör den ursprungliga källan på något sätt, blir ju olika beroden på i vilken mening de används men fortfarande en hänvisning till ursprunget.

Fast det kanske inte var det du menade med din fråga?

• AstraTrillian

Urkund är känsligt. Man riskerar avstägning om man plagierar så jag rekomenderar att inte skriva av.

• Maria40

..???? Fattar ingenting...????

• Sexymala
    AstraTrillian skrev 2008-03-31 11:21:44 följande:
    Urkund är känsligt. Man riskerar avstägning om man plagierar så jag rekomenderar att inte skriva av.
    det var inte fråga om att skriva av, utan omformuleringar och så.. tar urkund det med?
  • Maria40

Pliing! Lampan tändes! Nu börjar jag fatta vad det handlar om.

Men, en egen fundering som ni inte behöver svara på; förstår inte varför ni inte skriver med egna ord, det är väl för att lära sig man studerar.

• Solaika

Det ÄR mina egna ord.. En LITEN del har jag dock lånat av en kompis och då gjort om till mina egna ord.

Kom och gå en mil i mina mockasiner, innan du bedömer vem jag är.
  • Tecken

Hmm, programmet borde ju bara känna av rakt av kopierade meningar. Det sa inte ifrån när jag lämnade in mitt arbete iaf Men jag skulle aldrig få för mig att kopiera heller.

Svar på tråden Urkund - känslighet?