• tea1982

Varför har jag så dåligt immunförsvar?? :(

Jag har en 2-årig son som går på dagis, så jag räknar med att få förkylningar, magsjukor, skumma utslag, mm, som man får ta som förälder.
    Men att sen i somras haft halsfluss 3 ggr, svinkoppor, lunginflammation, vinterkräksjukan 2 ggr, muskelinflammationer på 4 olika ställen, 2 urinvägsinfektioner, cystor i äggstockarna som brustit 2 ggr, 2 bihåleinflammationer samt kronisk förkylning gör mig sååå trött.. Sonen tar det hela med en klackspark, han har haft feber 3 ggr under hela sitt liv och får för det mesta bara en lindrig förkylning, samma med sambon och bonusdottern, men tre dagar senare dukar jag under för hög feber och sjukdomar som nästan tar kål på mig i flera dagar, ibland veckor. Ska det behöva var såhär? Har lämnat blod- och urinprov och ska få svar på dem den 8:e april, ville bara höra vad dåligt immunförsvar kan bero på och om någon har samma problem som jag..... Sitter här nu och har precis avslutat min senaste antibiotikakur (för dubbelsidig lunginflammation) för att redan samma dag har tjock illaluktande snuva och otroligt ont i bihålorna. :(
    Orkar inte!!!!! :(

• Svar på tråden Varför har jag så dåligt immunförsvar?? :(
  • Anonym (pille)

det är ju jättesvårt att säga för en svensson, men jag har en kompis jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg som ofta blir sjuk, är hemma från jobbet typ en gång i månaden och får kraftiga förkylningar, halsfluss samt att hon har magkatarr, hon har inga barn eller så. Min tanke är att hon helt enkelt inte tar hand om sig och kanske har lite svagare immunförsvar mot gemene man, hon dricker alkohol på helgerna, äter dåligt i veckorna, och tränar aldrig. Hon är näst intill immun mot penicillin för att hon käkat det så många ggr. Nu är ju inte ditt fall likadant, men kanske att kroppen inte hinner bli av med det ena viruset innan det andra tar fäste? du kanske inte vilar ut ordentligt efter en sjukdom utan går tillbaka till jobbet för tidigt tex så du inte blir riktigt frisk, kroppen är försvagad så nästa virus får lättare fäste och så är det igång igen, eller så har läkarna inte fått ordentlig bot på bakterierna, säg att du vill ta ordentliga prover, blodprov, näsprov, halsprov osv och ta dig tid att bli ordenligt frisk! du kanske ska resa bort själv ett tag och riktigt vila upp dig, genomgå nån slags reningskur, så du känner dig stark! krya på dig!!

• tea1982
    Anonym (pille) skrev 2008-03-31 15:37:32 följande:
    det är ju jättesvårt att säga för en svensson, men jag har en kompis jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg som ofta blir sjuk, är hemma från jobbet typ en gång i månaden och får kraftiga förkylningar, halsfluss samt att hon har magkatarr, hon har inga barn eller så. Min tanke är att hon helt enkelt inte tar hand om sig och kanske har lite svagare immunförsvar mot gemene man, hon dricker alkohol på helgerna, äter dåligt i veckorna, och tränar aldrig. Hon är näst intill immun mot penicillin för att hon käkat det så många ggr. Nu är ju inte ditt fall likadant, men kanske att kroppen inte hinner bli av med det ena viruset innan det andra tar fäste? du kanske inte vilar ut ordentligt efter en sjukdom utan går tillbaka till jobbet för tidigt tex så du inte blir riktigt frisk, kroppen är försvagad så nästa virus får lättare fäste och så är det igång igen, eller så har läkarna inte fått ordentlig bot på bakterierna, säg att du vill ta ordentliga prover, blodprov, näsprov, halsprov osv och ta dig tid att bli ordenligt frisk! du kanske ska resa bort själv ett tag och riktigt vila upp dig, genomgå nån slags reningskur, så du känner dig stark! krya på dig!!
    Tack för tipset, lät vettigt att vila vore bra men, precis som man kan ana - har jag inte tid med det.. =( För första gången sen min eposid började har jag varit hemma från jobbet i 4 dagar (med lunginflammationen), oftast sitter jag här trots att jag inte mår bra och går vid 3-tiden om jag har feber..
    Jag brukade träna mer eller mindre regelbundet men nu blir det inte mer än ett par gånger i månaden, jag antar att det kan ha påverkat kroppen. Vikten är densamma (jag är normalviktig) men det är inte så lätt att träna när det känns som att man är krasslig hela tiden... :( Kan även mycket möjligt vara så att jag är immun mot penicillin, känner effekt väldigt sällan, det verkar mer som att det "går över av sig självt" eftersom det tar så lång tid, och dessutom tar något nytt fäste nästan direkt, eller under tiden som kuren sker..
    Anyway - tack så mycket för svaret!
  • tea1982

Kan ju nämna att jag varken röker eller dricker (däremot äter jag dåligt emellanåt, haha.. men för det mesta "helt normalt) .. tränar inte överdrivet mycket men vardagsmotionerar mer än de flesta (går långt till dagis dagligen, samt långpromenerar efter jobbet)

• Anonym (pille)

ja träna måste du ju vänta med tills du är riktigt frisk! men vila måste du! ta dig tid att riktigt vila ut så blir det nog bättre, ingen tackar dig för att du sitter på jobbet med feber.
    Vet att det är svårt att släppa allt och stressa av men det verkar vara det du behöver mest. och funkar inte penicillinet så gå tillbaka till läkaren så får du en annan sort...

• Anonym
    Anonym (pille) skrev 2008-03-31 15:52:25 följande:
    ja träna måste du ju vänta med tills du är riktigt frisk! men vila måste du! ta dig tid att riktigt vila ut så blir det nog bättre, ingen tackar dig för att du sitter på jobbet med feber.Vet att det är svårt att släppa allt och stressa av men det verkar vara det du behöver mest. och funkar inte penicillinet så gå tillbaka till läkaren så får du en annan sort...
    Nej det e klart.. har jag feber brukar jag gå hem, problemet är att jag oftast bara är SJUK. Feber har jag första dagarna, sen sitter skiten i och irriterar luftvägar, magen, näsan, beroende på vart det sitter. Blir till en läkarvisit ikväll också... shit jag känner mig nästan hypokondrisk, jag som innan sommaren var hur frisk som helst och aldrig hade några problem med hälsan.. *snyft*
  • tea1982

Man kan undra varför jag valde att vara anonym ovan =)

• Anonym (En till...)

hej där!

Här är en till kroniskt sjuk människa! Eller nja kanske inte kroniskt men väldigt ofta!

Det hela började för mig när jag fick mycoplasma infektion på lungorna när jag var 15 år... Var jättesjuk i 9v... Och efter det är jag sjuk ofta och länge! Hinner inte bli frisk igen innan jag åker på nästa karusell....

Jag sitter här och ännu en gång är jag sjuk, endast virus denna gång, men ack så jobbigt! :/
    Är rädd för att det går ner mot lungorna då jag har bronkit redan nu (luftvägskatarr)...

Hade senast i okt - förkylning, nov - lunginflammation och dec-jan fick jag vatten i lungsäcken och det gjorde nåt vansinnigt ont...

Fyller 22 i år och jag har redan tappat räkningen på alla lunginflammationer jag haft genom åren... Läkarna vet inte ens varför det har blivit så eller varför det blir så, deras teori är att mycoplasman första gången slog ut mitt immunförsvar och sen dess har jag inte hunnit bygga upp en ny tillräckligt starkt immunförsvar fören jag åker på nåt nytt...

Krya på dig iaf! Kram

• Canberra

Tror ocksa att du maste tvinga dig sjalv till att ta ledigt nar du ar sjuk, att stressa tillbaka till jobbet innan du ar frisk ar inte bra varken for dig eller jobbarkompisarna. Och det ar bra att promenera, det ar ju basta traningen, men *inte* om du ar sjuk - da forsvagar du immunforvaret annu mer, kroppen lagger sin energi pa att motionera och inte pa att bekampa infektionen.

Maten ar viktig ocksa. Tar du nagon multivitamintablett? Far du i dig tillrackligt med gronsaker, frukt, och omega 3 (i form av tex fisk som lax och tonfisk, eller fran bra oljor)? Omega 3 kan vara bra for allmanhalsan, finns i kapslar om du inte ater mycket fisk.

Om du ater mycket antibiotika ar det ocksa viktigt att ta pro-biotika, i form av pulver eller kapslar, som aterstaller bakteriebalansen i magen, eftersom antibiotika slar ut alla bakterier, onda saval som goda. Fraga i halsokostaffaren. Det finns i pulverform som man stror over tex morgonfilen, smakar ingenting men ar jattebra. Aven ditt barn kan fa probiotika (se till att kopa pulver speciellt anpassat for barn), det ar extra viktigt for sma barn som fatt antibiotika, for att aterstalla balansen.

En annan sak som hjalpte mig nar jag var sjuk mycket (sonen borjade pa dagis, samma gamla historia) var faktiskt akupunktur, som starkte immunforsvaret. Helt ofarligt och smartfritt men jag madde *sa* bra efterat, och slapp ta penicillin for flera oron/halsinfektioner, vilket i sin tur gjorde att kroppen kunde borja aterstalla sig sjalv och det blev en god cirkel istallet for en ond cirkel.

• tea1982

Tack för rådet om akupunktur! Ska kolla med min arbetsgivare om det kan vara något de är villiga att släppa iväg mig på (och betala, haha).. de har också tröttnat på att jag e på jobbet max 70% av tiden (vabbar ju emellanåt också)..
    Ryste när jag läste om din mycoplasma, fick själv lunginflammation orsakad av det i 19årsåldern och när jag tänker på det så var det ungefär då som jag ALLTID fick väldigt djupt hosta och lättare att få infektioner i luftvägarna så fort jag dragit på mig minsta lilla förkylning.. ska ta upp det på utredningen nästa vecka... visste inte att mycoplasma hade så stor inverkan på lungorna, dock har jag aldrig någonsin haft "normal" hosta sen jag hade den svampen/bakterien i lungorna, det låter alltid som att jag har kol, lungcancer eller nåt annat hemskt, hostan kommer nästan från tårna och låter som en gammal rökande gubbes.. =(

Svar på tråden Varför har jag så dåligt immunförsvar?? :(